Startsida Nyheter Regeringen gör helomvändning i EU – lägger ner rösten om...

Regeringen gör helomvändning i EU – lägger ner rösten om CO₂-böter

Trafik, bilar
Roland Magnusson / Shutterstock

Den svenska regeringen skulle säga nej till EU:s lättnad för bilindustrins utsläppsböter. Men efter hård press – både inrikes och från EU – har man nu ändrat sig.

Just nu läser andra

Det var tänkt att Sverige skulle vara en tydlig motståndare till EU:s nya förslag om att skjuta upp de hårda klimatkraven för bilindustrin. Men i sista stund svänger regeringen. När frågan i dag tas upp i EU:s regeringskommitté Coreper, väljer de svenska representanterna att lägga ner sin röst.

Enligt uppgifter till Carup låg regeringens tidigare nej-linje i linje med det svenska bolaget Volvo Cars intressen. Volvo, som redan säljer stora mängder laddhybrider och elbilar, hade gynnats kraftigt ekonomiskt om klimatböterna förblev skarpa. Företaget hade då kunnat sälja utsläppskrediter för miljardbelopp till andra tillverkare som inte klarade kraven.

Men med förslaget om att lätta på regelverket och ge tre års anpassningstid, riskerar Volvo nu att förlora stora intäkter – när andra biltillverkare inte längre är lika beroende av utsläppskrediter. Därför har Volvo, enligt Carups uppgifter, bedrivit intensivt lobbyarbete mot regeringen i frågan.

Samtidigt har det politiska spelet i EU fått allt större tyngd. Att stå fast vid ett nej hade placerat Sverige i en isolerad position. De flesta andra EU-länder stödjer kommissionens linje, inte minst för att skydda den krisdrabbade tyska bilindustrin, som är i stort behov av andrum från de hårda klimatböterna.

Läs också

Förslaget, som behandlas i Coreper i dag, kommer sedan att gå vidare till EU-rådet den 27 maj, där det formellt väntas antas. Regeringens omsvängning tolkas som ett försök att undvika kritik – både från EU-partners och från svenska väljare som ser lättnaden som en nödvändig kompromiss.

Bakgrunden till allt detta är de nya CO₂-reglerna som börjat gälla redan i år. Ursprungligen innebar reglerna miljardböter för biltillverkare som inte klarar de hårdare utsläppskraven. Men när Europas bilindustri slog larm, svarade EU-kommissionen med ett nytt förslag – som alltså nu ser ut att passera med bred majoritet.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: