Reklamombudsmannen fäller Ica-reklam: Vilseledande information

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ica-reklamen fälls av reklamombudsmannen.

Reklamombudsmannen (RO) har nyligen fällt en reklam från Ica Focus som publicerades via Foodora.

Annonsen, som visade en bild på livsmedel med texten ”30 procent rabatt” och en klickbar länk för ”Kampanjinformation. Läs mer”, anses vilseledande för konsumenterna.

Enligt RO gav annonsen intrycket att rabatten gällde hela köpet, men i verkligheten var den endast tillämplig på utvalda varor.

Denna missuppfattning, som även anmälaren påpekade, ledde till att RO bedömde reklamen som vilseledande.

Den gav kunderna en felaktig uppfattning om att erbjudandet gällde alla varor, vilket inte var fallet. Efter fällningen har Ica omformulerat sin reklam till enbart ”Erbjudande”.

Förutom Ica-reklamen har RO även fällt fyra andra fall, rapporterar Resumé.

Dessa fall involverar företagen Little Liffner, pantlån.se, solceller.nu och Sioo Wood Protection.

Dessa fällningar understryker vikten av korrekt och tydlig information i marknadsföring för att undvika missförstånd och vilseledande av konsumenter.