Den tyska godisjätten Haribo har stämt svenska Candy People för att ha kopierat företagets välkända vingumminapp.
Just nu läser andra
Den tyska godisjätten Haribo har på nytt dragit en konkurrent inför rätta. Den här gången är det det Malmöbaserade företaget Candy People som anklagas för att ha kopierat Haribos ikoniska vingumminappen.
Enligt uppgifter till SVT gäller stämningen både varumärkesintrång och brott mot marknadsföringslagen. I Haribos stämningsansökan står det att ”den blotta användningen av en napp i marknadsföringen innebär en tydlig risk för att skapa en koppling till Haribo”.
Varningen som ignorerades
Redan i maj skickade Haribo en formell varning till Candy People och krävde att företaget skulle sluta tillverka godis i nappform. Men den svenska tillverkaren vägrade, med motiveringen att det inte rör sig om något varumärkesbrott.
Haribo började sälja sina vingumminappar i Sverige redan 1961 och registrerade formen som ett varumärke kort därefter. Företaget menar att Candy People otillbörligt utnyttjar Haribos etablerade renommé.
Professor: ”Inte självklart att Haribo har ensamrätt”
Men inte alla håller med. Enligt Marianne Levin, professor i civilrätt, är det tveksamt om Haribo faktiskt kan ha ensamrätt på nappformen. Hon menar att ett monopol på den typen av utformning skulle hämma konkurrensen.
Läs också
– De måste se så lika ut att man kan förväxla dem, säger Levin till SVT.
Tidigare fall i Danmark
Det här är inte första gången Haribo försvarar sina klassiska produkter i domstol. I Danmark avgjorde Östra landsrätten nyligen ett liknande mål – då gällde det Haribos välkända gummibjörnar, enligt TV2.
Företaget Rigo Trading, som äger varumärkesrättigheterna för Haribo, fick rätt att patentera det exakta utseendet på björnarna som sålts i landet sedan 1978. Beslutet gick emot tidigare domar från både Sø- og Handelsretten, Patent- och varumärkesverket och överklagandenämnden, som alla tidigare avvisat Haribos krav.
Trots att flera andra godistillverkare gjort liknande produkter, slog domstolen fast att Haribo har rätt till skydd för originaldesignen.