Berlin överväger att bjuda in nya partners i Europas största försvarsprojekt när konflikten med Dassault fördjupas.
Just nu läser andra
Tyskland ser alltmer över alternativ för att ersätta Frankrike i Europas flaggskeppsprojekt för nästa generations stridsflyg, Future Combat Air System (FCAS). Om inget genombrott nås före årets slut kan Sverige eller Storbritannien bjudas in som nya partners, enligt uppgifter från personer nära förhandlingarna.
Ett projekt för Europas framtida försvar
FCAS, som lanserades 2017, är tänkt att ersätta dagens Rafale och Eurofighter Typhoon senast 2040. Programmet drivs gemensamt av Tyskland, Frankrike och Spanien, men samarbetet kantas av tvister om makt och inflytande.
Enligt källor som citeras av Politico tog det tyska försvarsdepartementet nyligen upp frågan med Airbus, som ansvarar för Tysklands del av utvecklingen. Missnöjet i Berlin bottnar i en uppfattning om att Frankrike, genom Dassault, vill ta en oproportionerligt stor roll i projektet.
Alternativa partners: Sverige eller Storbritannien
Tysklands diskussioner omfattar möjliga samarbeten med Sverige eller Storbritannien, alternativt ett fördjupat partnerskap enbart med Spanien.
Storbritannien leder i dag det konkurrerande projektet Global Combat Air Programme (GCAP) via BAE Systems. En dubbelroll i både GCAP och FCAS väcker dock frågor om intressekonflikter.
Läs också
Sverige, som lämnat GCAP, skulle i stället kunna bidra genom Saab, med expertis inom sensorer, avionik och lättviktskonstruktioner. Den svenska försvarsministern Pål Jonson väntas dessutom besöka Berlin nästa vecka.
Strid om industrins inflytande
En av de största stötestenarna är fördelningen av arbetet. Ursprungligen var planen att dela ansvaret jämnt mellan de tre länderna, men enligt tyska försvarsmedier har Dassault krävt upp till 80 procent av arbetet med det centrala systemet, NGWS (Next Generation Weapon System).
Den tyska regeringen markerar att arbetet måste delas enligt kontraktet och att det inte råder några motsättningar med Spanien. Däremot är relationen med Frankrike allt mer ansträngd.
Tiden håller på att rinna ut
Framsteg krävs före årets slut för att projektet ska kunna gå vidare till nästa fas: att ta fram en första flygdemonstrator. Om inte, riskerar hela FCAS att försenas eller splittras.
Samtidigt pågår en politisk kris i Paris. Frankrikes nye premiärminister Sébastien Lecornu, som tidigare varit försvarsminister och förhandlat i FCAS-frågan, kan bli nyckeln till ett genombrott.
Läs också
Men om Lecornu ställer sig bakom Dassaults hårda linje kan Tyskland mycket väl välja att gå vidare med en Plan B – där Sverige och Storbritannien plötsligt kan spela en avgörande roll i Europas framtida stridsflyg.