Professionellt utformade hemsidor, fejkade kataloger och oslagbara priser – så lurar bedragare bilköpare i Europa.
Just nu läser andra
Bedrägerierna har hittills främst riktat sig mot köpare i Tyskland, Österrike och Schweiz. Men upplägget är så övertygande att det kan lura vem som helst.
Enligt Volkswagen rör det sig om avancerade bluffar där bedragare använder hemsidor och material som ser ut att komma direkt från biljätten eller deras återförsäljare.
Tillvägagångssättet är sofistikerat: falska annonser med ovanligt låga priser, professionellt framtagna kataloger och kontaktuppgifter till påhittade företag – komplett med e-post, telefonnummer och bankuppgifter. Bedragarna försöker därigenom skapa fullständig trovärdighet.
VW varnar särskilt för att bedragarnas webbplatser är slående lika deras officiella. Priserna är dessutom så attraktiva att många konsumenter lockas till snabba beslut.
Läs också
Detta är inte första gången liknande bedrägerier slår till, enligt Carup. Tidigare har samma metod använts för att lura köpare av Audibilar – med identiska verktyg: bluffannonser, fejksajter och kraftigt rabatterade priser. Den gången tvingades även Audi att varna allmänheten.
Volkswagen vill nu få stopp på den växande vågen av organiserade bilbedrägerier och uppmanar alla som är osäkra att kontrollera köpkanalerna noggrant innan några pengar överförs.