Att svänga vänster kan vara ett av de farligaste momenten i trafiken, särskilt på landsväg.
Just nu läser andra
På svenska landsvägar inträffar många olyckor i samband med vänstersvängar. Trafikpedagogen Anna Karin Åsén betonar vikten av att planera körningen noggrant.
– Ska man svänga vänster har man också väjningsplikt. Du ska köra över den mötande trafikens körfält. Ofta kan det bli bättre om du fortsätter en liten bit, gör en säker högersväng och kör tillbaka, säger hon till Carup.
Åsén understryker att riskerna ökar kraftigt om trafiken bakom skymmer sikten.
Hon uppmanar bilister att låta andra fordon passera innan man svänger, särskilt om det bildats kö.
– Jag brukar lära mina elever att om det är fler än tre bilar bakom så ska man stanna till och släppa förbi dem innan man svänger vänster på en landsväg.
Läs också
Åsén påpekar att många bilister inte känner till att omkörning är förbjuden när ett fordon blinkar vänster, något som ofta leder till missförstånd och farliga situationer.
Hon förklarar att vänstersvängar i stadsmiljö generellt är säkrare, men att det på landsvägar ofta finns tydlig skyltning som förbjuder svängen. Det är alltid förarens ansvar att uppmärksamma dessa skyltar.
Enligt Åsén är det också viktigt att hålla koll på mer än bara andra bilar vid en vänstersväng. Hon understryker att man har väjningsplikt för både gående och cyklister, och att det är avgörande att vara beredd att avbryta svängen om något oväntat händer.
Hon lyfter fram de så kallade ”spanska svängarna” som ett exempel på hur säkerheten kan förbättras på olycksdrabbade vägar. Där får bilisten köra in på en avfart och vänta innan man korsar till motsatt körfält.