Under den nationella trafiksäkerhetsveckan tar polisen till både öppna och dolda metoder för att fånga fortkörare.
Just nu läser andra
Under den pågående nationella trafiksäkerhetsveckan tar polisen till både klassiska och mer diskreta metoder för att fånga fortkörare. Förutom de synliga fartkontrollerna används civila bilar utrustade med avancerad videoteknik.
– Man kan också använda dold övervakning med civila bilar. Då har man en videoutrustning som mäter genomsnittshastigheten, säger Johan Alm till Carup.
De omålade bilarna rör sig ute i trafiken och lägger sig bakom förare som kör för fort. Med hjälp av datorn mäts hastigheten över minst 300 meter – ibland längre – för att sedan räkna ut genomsnittet.
Regionala skillnader i polisens arbete
Metoderna anpassas efter lokala förutsättningar. I Dalarna, där motorvägar är få, riktas insatserna främst mot landsvägar. Alm förklarar att fokus den här veckan ligger på vägar med hastighetsbegränsningar på 70 och uppåt, även om det i vissa fall kan röra sig om 50-vägar. Han betonar att det framför allt är på de större vägarna som flest dödsfall sker.
I Helsingborg, där motorvägar dominerar, väljer polisen en annan strategi. Alm beskriver hur de gör en så kallad jaktstart, där en bil mäter hastigheten med laser – ibland från broar, viadukter eller påfarter.
Läs också
När ett fordon väl identifierats rapporteras det vidare till en civil polisbil som kan följa efter. Joakim Abrahamsson berättar att en bil alltid finns ute på vägen redo att rycka in. Om kollegorna rapporterar ett fordon ser den civila bilen till att snabbt hinna ifatt.
Fokus på de stora vägarna
Temat för årets trafiksäkerhetsvecka är vägar med högre hastigheter.
– Den nationella trafiksäkerhetsveckan kan ha olika teman. Det kan vara allt från trafik i tätorten till på de större vägarna. Den här veckan är det trafiken på vägarna med högre hastigheter som vi fokuserar på, säger Abrahamsson.