Startsida Trafik Tusentals elever luras att kugga – trafikskolor rasar mot nya...

Tusentals elever luras att kugga – trafikskolor rasar mot nya körkortsregler

Körkort, svenskt körkort
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Stark kritik riktas både mot innehållet – och mot att reglerna väntas dröja till 2028.

Just nu läser andra

Svenska trafikskolor rasar över Transportstyrelsens förslag om en ny körkortsutbildning. Kritiken gäller inte bara innehållet, utan också tempot i processen. Jeanette Jedbäck Hindenburg, företrädare för Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), anser att förändringarna är otillräckliga och implementeringen för långsam.

Hon menar att det är orimligt att förslaget först kan bli verklighet 2028 eller 2029, trots att systemet enligt henne redan nu tillåter att körkortselever underkänns gång på gång – utan att få rätt stöd.

– Att man får fortsätta leverera prov med sådan hög underkännande grad. Det är en ren skandal. Nu kommer det här att få fortsätta i ytterligare flera år. Det innebär att mängder med elever kommer att slösa sina pengar på underkända prov istället för att få hjälp på en trafikskola, säger hon enligt Carup.

En av de mest omdebatterade delarna är att två obligatoriska körlektioner föreslås innan prov får skrivas. STR menar att det är för lite – och att trafikskolorna inte ges rätt att bedöma elevernas mognad inför körprovet.

Läs också

Kritik kommer också från trafikskolornas verklighet. Sami Elias, trafikskolechef i Helsingborg, ser dagligen hur elever misslyckas gång på gång. Han berättar att det finns de som lägger över 10 000 kronor på att misslyckas, i stället för att få professionell hjälp – vilket förvärras av att Trafikverket erbjuder drop-in-tider.

Transportstyrelsens reform innehåller även spärrtid mellan prov, förlängd giltighet för kunskapsprovet, samt krav på handledarutbildning vid privat övningskörning. Däremot slopas kravet på introduktionsutbildning för både handledare och elev.

Kritik mot reformen riktas också från andra håll. Nationella trafiksäkerhetsföreningen (NTF) menar att fokus ligger för mycket på godkända provresultat, i stället för på långsiktig trafiksäkerhet i linje med Nollvisionen. Transportföretagen varnar för att kostnaderna underskattats – och att avstånden till trafikskolor kan bli ett hinder för många.

Sveriges Trafikskolors Riksförbund påpekar i sitt remissvar att reformen inte räcker för att förbättra trafiksäkerheten i grunden, medan Trafikanalys däremot ser positivt på spärrtiden efter underkänt prov och anser att den förlängda giltighetstiden för teoriprovet är rimlig.

Polismyndigheten lämnar inga invändningar.

Transportstyrelsen ska nu gå igenom samtliga remissvar och lämna över ett färdigt förslag till regeringen. Därefter väntar formulerandet av nya föreskrifter – en process som enligt kritikerna tar alldeles för lång tid.

– Det hade inte behövt ta så lång tid. Vi har en nollvision där vi ska komma ner till 133 döda i trafiken år 2030 – i dag är det 233, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: