Tusentals svenskar är på väg ut i trafiken med felaktiga vinterdäck. En ny undersökning visar att många fortfarande tror att sommardäckens regler gäller – trots att lagkraven är betydligt hårdare under vintern.
Just nu läser andra
När vinterväglaget närmar sig är det inte bara datum för däckbytet som gäller att hålla koll på. Kunskapen om själva reglerna visar sig vara bristfällig. En undersökning från Vianor, där 3 507 svenska bilister svarat, avslöjar att en tredjedel tror att minimikravet för mönsterdjup är samma som för sommardäck: 1,6 millimeter. Men för vinterdäck är det tre millimeter som gäller.
– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna – grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås. Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor, i ett pressmeddelande.
Han betonar också att däckens förmåga att leda bort snö och slask minskar drastiskt när mönsterdjupet blir för litet, vilket leder till längre bromssträckor och sämre manövreringsförmåga.
Nya regler och skärpta böter
Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på vinterdäck om vinterväglag råder, men från och med i år väntas en förlängd säsong gälla: 10 november–10 april. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april.
Den som trots reglerna kör på sommardäck riskerar att få 2 000 kronor i böter, enligt Riksåklagarens nya föreskrifter. Polisen avgör på plats om det råder vinterväglag – det kan räcka med frost på en del av vägen för att kravet ska gälla.
Läs också
Godkända vinterdäck är antingen dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck som har snögreppsmärkningen, symbolen med tre alptoppar och en snöflinga. M+S-märkningen räcker inte längre. Året runt-däck är tillåtna men avråds bestämt från i nordiska vinterförhållanden – både Vianor och VTI pekar på att de innebär en säkerhetsrisk.
Så kontrollerar du däcken själv
Enligt Jansson finns ingen generell regel för hur ofta man behöver byta vinterdäck eftersom slitage påverkas av körstil, konstruktion och väglag. Maxlivslängden är tio år från tillverkning och de bör inte köras längre än sex år, men i praktiken slits de flesta ut tidigare.
– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet! Du kan göra det själv eller be din däckverkstad. På Vianor kontrollerar vi alltid mönsterdjupet för alla våra däckhotellkunder innan vi byter däcken, säger han.