Startsida Utrikes Rapport: Föråldrade rutiner och brist på resurser förvärrade dödsbränderna i...

Rapport: Föråldrade rutiner och brist på resurser förvärrade dödsbränderna i Los Angeles

Los Angeles fire
Ringo Chiu / shutterstock

När de kraftiga bränderna drog genom Los Angeles-området i januari miste över 30 personer livet och tusentals hem brann ner. En ny granskning visar nu att sena evakueringsvarningar, för få resurser och gamla rutiner gjorde att situationen blev värre än nödvändigt.

Just nu läser andra

Bristerna avslöjades i ny rapport

Det är konsultfirman McChrystal Group som på uppdrag av Los Angeles County tagit fram en oberoende rapport, kallad Independent After-Action Report. Den släpptes i torsdags och pekar på att ”föråldrade policies, otydliga rutiner och sårbar kommunikation” kraftigt försämrade räddningsinsatsen under de två bränderna – Eaton Fire i Altadena och Palisades Fire i Pacific Palisades.

Enligt rapporten fick vissa områden i Altadena evakueringsorder först efter att hus redan låg i ruiner.

För få händer och långsamma varningar

Rapporten slår fast att bristen på personal var ett allvarligt problem. Kontoret för krishantering var underbemannat och sheriffens avdelning hade stora vakanser.

Dessutom försvårades informationsflödet av bristfällig mobil täckning, olika rapporteringsmetoder och flera system som inte var ihopkopplade. Resultatet blev att livsviktiga varningar inte nådde fram i tid, skriver Euro News.

”Även om många av de som arbetade i frontlinjen agerade snabbt och med mod, visade händelserna tydligt på behovet av tydligare riktlinjer, bättre utbildning och mer samordnade verktyg,” skriver rapportförfattarna.

Ett krångligt system för evakueringar

Läs också

Evakueringssystemet beskrivs som onödigt omständligt. När branden i Palisades bröt ut identifierade brandkåren och sheriffen vilka områden som behövde tömmas. Informationen skickades sedan vidare genom flera led – från insatsledningen till kriscentret och vidare till ett externt system som skickade ut varningar till allmänheten.

Den här processen tog mellan 20 och 30 minuter, enligt rapporten. Det var visserligen snabbare än det gamla systemet, där det kunde ta upp till en timme, men fortfarande alldeles för långsamt med tanke på brandens snabba spridning.

Svårigheter att nå ut till invånarna

Många av de varningssystem som används i Los Angeles County bygger på att människor själva aktivt anmäler sig. Dessutom krävde vissa av larmen att mottagaren klickade på en länk för att få all information.

Samtidigt gjorde strömavbrott och problem med mobilmaster att ännu fler inte nåddes av varningarna.

Inför bränderna skickade myndigheterna ut några allmänna varningar om hårda Santa Ana-vindar och vidarebefordrade information från vädertjänsten. Men enligt rapporten saknades ett tydligt och samlat budskap om hur invånarna skulle förbereda sig.

Hjälteinsatser i kaoset

Läs också

Trots bristerna lyfter rapporten fram flera exempel på extraordinära insatser. Räddningspersonal och sheriffens patruller hjälpte till att evakuera äldreboenden, lotsade bussförare genom brandområden och räddade människor ur brinnande hus.

”Det var ett heroiskt arbete, drivet av viljan att rädda liv, men det skapade också ytterligare press på de som samtidigt försökte hålla överblicken över hela insatsen,” står det i rapporten.

Vad händer nu?

Den 133 sidor långa rapporten kommer att diskuteras av Los Angeles County Board of Supervisors nästa vecka. Samtidigt pågår fortfarande utredningar om vad som orsakade de två bränderna.

Ads by MGDK