Italienska myndigheter slår ner på grönmålning: ”Falska eller missvisande uppgifter”
Just nu läser andra
Den kinesiska e-handelsjätten Shein får böta 1 miljon euro – drygt 11 miljoner kronor – för att ha gett en falsk bild av sitt miljöarbete på den europeiska marknaden. Det är Italiens konkurrensmyndighet AGCM som nu fäller företaget för vilseledande kommunikation om varors hållbarhet och återvinningsbarhet, enligt Expressen och TT.
Sheins miljölöften saknade täckning
I beslutet från AGCM framgår det att Shein använt vad man kallar en ”vilseledande kommunikationsstrategi” för att framställa sin verksamhet som mer miljövänlig än vad som faktiskt är fallet. Framför allt kritiseras företagets information om varornas återvinningsbarhet – som enligt myndigheten är ”falska eller åtminstone missvisande”.
Böterna riktas mot det bolag som är ansvarigt för Sheins europeiska webbplats. Det är alltså inte det kinesiska moderbolaget som står formellt ansvarigt, men den aktuella webbplatsen är en central kanal för Sheins försäljning inom EU.
Del av ett större mönster
Shein har länge varit i blåsväder för sin affärsmodell, som bygger på extremt snabb produktion av billiga kläder – ofta tusentals nya produkter varje dag. Modellen har kritiserats för både dåliga arbetsvillkor och hög miljöpåverkan. Samtidigt har företaget försökt förbättra sin image genom att framhäva sitt miljöarbete – något som nu alltså slås ner på.
Det här är inte första gången Shein anklagas för så kallad ”greenwashing”, där företag försöker framstå som mer hållbara än de är. Kritiker menar att konsumenter vilseleds att tro att de gör miljövänliga val, när det i själva verket rör sig om marknadsföring utan verklig förankring.
Ökat tryck på e-handeln inom EU
Läs också
Böterna i Italien kan vara en signal om att myndigheter runt om i Europa börjar ta hårdare tag mot oärliga miljöpåståenden inom e-handeln. AGCM:s beslut skulle kunna få ringar på vattnet och uppmuntra andra länder att också agera mot grönmålning.
EU har dessutom skärpt regelverken kring hållbarhetskommunikation, med nya krav på tydlighet och bevisbarhet. Det betyder att fler företag nu måste kunna visa att deras miljöpåståenden faktiskt stämmer – annars riskerar de, precis som Shein, att ställas till svars.
Shein kommenterar inte domen
Vid publicering har Shein ännu inte lämnat någon kommentar till domen. Det återstår att se om företaget kommer att överklaga eller om man väljer att betala sanktionsavgiften direkt.
Det italienska fallet är ännu ett tecken på att konsumenters ökade intresse för hållbarhet också kräver större ansvar från företagen – inte bara i handling, utan även i hur de kommunicerar.