Tabloidtidningen The Sun ber om ursäkt till Meghan Markle

02/07/2023 22:54

Henrik R

Utrikes
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Tabloidtidningen The Sun ber om ursäkt till Meghan Markle

Mest läst idag

Efter att ha publicerat en krönika som anklagats för att vara hatfylld och aggressiv mot hertiginnan Meghan Markle, har den brittiska tabloidtidningen The Sun nu publicerat en ursäkt på sin förstasida. Rapporterar Expressen.

Krönikan, som skrevs av "Top Gear"-programledaren Jeremy Clarkson i december förra året, har lett till att tidningen fällts av den brittiska motsvarigheten till Mediernas etiknämnd, IPSO.

Clarksons krönika kom i samband med Meghan Markle och Prins Harrys Netflixserie "Harry och Meghan".

I sin krönika uttryckte Clarkson stark avsky mot hertiginnan, och skrev att han hatade henne "ner till minsta cell".

Han beskrev också en dröm där hon tvingades paradera naken på gatorna genom varje brittisk stad, medan folkmassorna skrek "skäms" och kastade avföring på henne.

IPSO bedömde att krönikan var sexistisk i sin ton, och "förnedrande och förödmjukande mot hertiginnan".

Krönikan mottog över 25 100 anmälningar till IPSO, vilket är rekord för flest klagomål till IPSO någonsin.

Efter att ha fällts av IPSO har The Sun nu publicerat en ursäkt till Markle på sin förstasida.