Startsida Utrikes Trängselavgift delar New York – hyllas av staden, ifrågasätts av...

Trängselavgift delar New York – hyllas av staden, ifrågasätts av Trump

New York trafik
Xackery Irving / Shutterstock

New York var först i USA med att införa trängselavgifter. Stadens ledning beskriver försöket som en framgång – men invånarna är splittrade, och president Donald Trump har lovat att riva upp beslutet.

Just nu läser andra

Avgiften som förändrade Manhattan

Sedan januari i år kostar det nio dollar att köra bil in i södra Manhattan, det mest trafiktäta området i New York. Syftet är att minska trängseln och samtidigt ge mer pengar till kollektivtrafiken. Efter drygt ett halvår pekar statistiken på tydliga effekter: trafiken har gått ner med cirka elva procent, motsvarande runt 67 000 färre bilar per dag. Antalet olyckor har också minskat.

– Vi fick det gjort, sade delstatens guvernör Kathy Hochul på en presskonferens och kallade avgiften ett steg mot en smartare och mer hållbar stad, skriver SVT Nyheter

Halv miljard dollar till kollektivtrafiken

Intäkterna från trängselavgifterna väntas uppgå till omkring en halv miljard dollar bara under det första året. Pengarna ska enligt myndigheterna användas för att modernisera tunnelbanan och stärka kollektivtrafiken – något som länge varit en av stadens största utmaningar.

Delade känslor bland New York-bor

Många boende på Manhattan är positiva till avgiften. Kathleen, som promenerar längs gatorna med sin man Bill, menar att den kan bidra till att minska onödig biltrafik.

Men pendlare och personer som reser in till staden från förorter och närliggande områden är mer kritiska.

Läs också

– Det är bara så frustrerande, säger Mary Beyers, som hoppas att Trump gör verklighet av sitt löfte att stoppa avgiften.

Politisk strid på hög nivå

Frågan har blivit en politisk vattendelare. Trump har lovat att riva upp trängselavgifterna, och ärendet ligger nu i domstol med en avgörande prövning väntad senare i år.

Kritiker menar att avgiften slår hårt mot arbetande människor vars inkomster inte hänger med i kostnadsökningarna. Anhängarna pekar däremot på renare luft, färre olyckor och en stad som långsamt rör sig bort från bilberoendet.

Hur framtiden för New Yorks trängselavgifter ser ut avgörs alltså inte bara på gatorna i Manhattan – utan också i den politiska dragkampen mellan stadens styre och Vita huset.

Ads by MGDK