Jätteasteroid passerar jorden ikväll

Skriven av Ida Hansson

Både den amerikanska (NASA) och den europeiska (ESA) rymdorganisationen har meddelat att man kan få en glimt av en asteroid med en diameter på över en kilometer, eftersom den förväntas flyga förbi jorden i natt.

Asteroiden 1994 PC1, som har en diameter på mer än en kilometer, kommer runt 22:49 svensk tid att flyga förbi jorden i över 70.000 kilometer i timmen.

Således skrev European Space Agency (ESA) följande på Twitter förra veckan: "En mycket stor asteroid kommer snart att flyga (säkert) nära ... (7482) 1994 PC1 är en kilometer i diameter och kommer att flyga säkert förbi Jorden den18 januari kl. 21:49 UTC, ungefär fem gånger månens avstånd."

Rymdorganisationen försäkrar därmed att asteroiden med största säkerhet inte kommer att träffa vår älskade planet, eftersom den flyger förbi nästan 2 miljoner kilometer bort, och samtidigt uppmanar de dig att hålla ett öga på asteroiden, eftersom den inte är omöjlig att se den.

Enligt Unilad kommer det att vara möjligt att upptäcka asteroiden om man tittar genom ett teleskop som har en lins med en diameter på minst 15 centimeter.

Förmågan att se den är ganska unik, eftersom det enligt EarthSky kommer att vara det närmaste asteroiden kommer jorden under de kommande cirka 200 åren.

Anledningen till att man kan veta detta är att asteroiden faktiskt har varit känd under lång tid, och man har därför kunnat beräkna dess omloppsbana utifrån data från 1974.

Asteroiden upptäcktes först den 9 augusti 1994 av Robert McNaught från ett observatorium i Australien, och astronomer kunde sedan peka ut asteroiden på forntida observationer som går tillbaka till 1974.

Om du vill se asteroiden ikväll, men inte har ett teleskop, då kan du få möjligheten genom Virtual Telescope Project, som har sin bas i Rom.