Var både en ledare och chef på jobbet

Skriven av KC

Trots att det kanske låter likadant så har en "chef" och en "ledare" helt annorlunda betydelse.

Att vara chef betyder att du har ansvaret för ett arbetslag eller hela organisationen. En chef ska tilldela uppgifter, ha kontroll över anställda och fatta viktiga beslut. Att vara en ledare innebär att kunna påverka och inspirera andra så att de presterar sitt yttersta. Det är en person som leder andra genom exempel, har en vision och förblir engagerad i sina mål. De två termerna må låta som samma sak, men tyvärr är inte varje chef en ledare, och varje ledare är inte chef. Men om du vill vara en bra chef bör du vara en bra ledare, och därför ger vi dig här några tips som hjälper dig att uppnå just detta.

Bygg upp förtroende

Den viktigaste delen av att vara en chef är det konstanta arbetet av att bygga upp ett förtroende inom laget. Det finns flera fördelar med att bygga förtroende: effektiv kommunikation, högre personalengagemang och bättre jobbprestanda. Var alltid ärlig. Var öppen och rättvis. Det är lätt att döma människor utifrån deras handlingar, men ibland är det värt att titta närmare på deras motiv.

Beröm dina anställda

Erkännande på arbetsplatsen ska inte underskattas. Detta är viktigt om du vill ha ett väl motiverat, effektivt team. Det finns också flera fördelar med att ge beröm. Till exempel blir dina anställda mer lojala och nöjda och deras individuella produktivitet ökar. Det är också viktigt att uppmuntra personalen till att utvecklas, så försök att lära dem nya färdigheter och information så ofta som möjligt. Du kan till exempel visa dem regler för att bokföra representation 2018 så att de har koll på hur bokföring ska skötas.

Inspirera dina anställda

Inspiration på jobbet handlar om engagemang och passion. Om dina anställda älskar vad de gör, behöver de bara lite hjälp från din sida för att sprida sina vingar. Så berätta för dem om din vision! Folk älskar att veta att de är en del av något viktigt. En del av att inspirera dina anställda handlar också om att skapa en miljö där kreativiteten får flöda som t.ex. med vackra fadeceilings.

Uppskatta återkoppling

Det finns inga perfekta människor eftersom det inte finns några perfekta arbetare. Det är just därför som du borde uppmuntra öppen och ärlig kommunikation inom ditt företag. Var inte rädd! Även om du hör något obehagligt är det viktigt att du ser det som en utvecklingsmöjlighet. Fråga dina anställda frågor som till exempel: "Vad skulle du ändra om du var mig?," "Vad tycker du om eller ogillar du med ditt jobb?" eller "Finns det något du vill ändra inom företaget/laget?". 

Det är sant att vissa människor är föds till naturliga ledare som intuitivt vet hur man får ut det bästa av varje anställd, men de flesta behöver lära sig det - och det är också helt okej.

Kolla in golfbreaks.com/se om du behöver en semester värd en ledare/chef!