Startsida Nyheter Proteststorm bland bussförare: Långa pass utan pauser och ingen ersättning...

Proteststorm bland bussförare: Långa pass utan pauser och ingen ersättning för restid

Proteststorm bland bussförare: Långa pass utan pauser och ingen ersättning för restid
Foto: Shutterstock

Bristen på toalettpauser, indragen ersättning för restid och pressade scheman skapar frustration och stress bland förarna. Facket varnar för att yrkets attraktionskraft minskar och kräver förbättringar.

Just nu läser andra

Facket varnar för att de nya villkoren för bussförare i södra Stockholm kan leda till både ökad stress och en försämrad arbetsmiljö.

När Nobina tar över busstrafiken vid årsskiftet pekar förarna på flera försämringar, däribland bristen på toalettpauser.

Problemet förvärras av hur begreppet ”körning” tolkas. Enligt Nils Sjöblom, huvudskyddsombud vid Nybodadepån, räknas bara tiden bakom ratten som arbetstid, medan regleringstider vid ändhållplatser inte inkluderas. Detta gör att förarna i praktiken kan gå utan toalettpaus i över tre timmar, skriver TV4 Nyheterna.

Utöver pausproblematiken är många förare frustrerade över att Nobina inte längre ersätter resor tillbaka till depån när passet slutar på en annan plats. Tidigare arbetsgivare betalade för resorna, men nu förväntas förarna själva stå för kostnaden.

Läs också

Förändringarna har skapat stor oro bland förarna, som menar att de hårdare schemana ökar stressen och gör yrket mindre attraktivt. Med en genomsnittsålder på 50–60 år är det redan svårt att rekrytera nya förare, särskilt bland yngre och kvinnor.

Nobina tillbakavisar dock kritiken.
”Det viktiga för oss här är att vi tillämpar det svenska kollektivavtal som gäller för branschen och att vi följer det till punkt och pricka,,” säger presschef David Erixon.

Historiskt sett har bristen på toalettpauser varit en omtvistad fråga.

Den ”pisspausstrejk” som genomfördes 1999 ledde till förbättringar, men nu verkar frågan återigen vara aktuell i fackförhandlingarna.

Läs också

Ads by MGDK