I takt med att Ramadan startade den 10 mars och avslutades med firandet av id al-fitr, rapporterar Ica-butiker över hela Sverige om en markant ökning i kundtillströmningen.
Just nu läser andra
För att möta den förväntade efterfrågan, valde flera butiker, däribland Ica Maxi Kalmar, att för första gången särskilt satsa på ett sortiment av mat och delikatesser anpassade för den muslimska fastemånaden.
Svensk Handel förutspådde att omsättningen under denna period skulle nå upp till 1,5 miljarder kronor, med en undersökning som visade att 10 procent av svenskarna antingen planerade att delta i Ramadan eller övervägde det.
Linus Wiberg från en Ica-butik i Kalmar delade med sig av butikens strategi till Nyheter24: ”Inför alla högtider köper vi på lite extra så vi inte går slut på något.”
Detta år valde butiken att för första gången aktivt marknadsföra produkter för Ramadan.
Läs också
Frågan om vilka varor som efterfrågas mest under denna period fick svar från handlare över hela landet. Dadlar, frukt, grönsaker och ris pekades ut som särskilt populära val bland kunderna.