SL och båttillverkaren Candela lanserar en helt eldriven höghastighetsbåt som nu testas på sträckan mellan Klara Mälarstrand och Ekerö.
Just nu läser andra
Stockholm kan stå inför en grönare framtid på sina vattenvägar. SL och den svenska båttillverkaren Candela har nyligen sjösatt ett pilotprojekt med en helt eldriven bärplansbåt, P12, som ett nytt kollektivtrafikalternativ.
Med en kapacitet för 25 passagerare och några cyklar trafikerar båten nu sträckan mellan Klara Mälarstrand och Tappström på Ekerö.
Det bästa? Samma taxa och regler som i övrig SL-trafik gäller, vilket gör resan tillgänglig för fler.
P12 är ingen vanlig skärgårdsbåt; utrustad med två elmotorer på 350 kilowatt vardera kan båten nå hastigheter upp till 27 knop, och den använder hela 80 procent mindre energi än konventionella höghastighetsbåtar, enligt nu.se.
Läs också
Vid 18 knop lyfter båten från vattnet och svävar fram, vilket ger en jämn och stabil färd utan de störande utsläppen som vanliga båtar orsakar.
Med långsam hastighet kan båten klara sträckor på upp till 40 mil på en enda laddning – motsvarande tur och retur till Finland.
Candela, som utvecklat P12, har sin bas i Stockholm och fokuserar på innovativa eldrivna fartyg med bärplansteknik.
Företaget har satt sig målet att skapa klimatvänliga och tysta vattentransporter. Genom detta samarbete hoppas de nu att P12 kan bli ett återkommande inslag i Stockholms skärgård.
För att snabbt kunna ta emot fler passagerare laddas P12 vid kaj. Dock gäller inte SL:s vanliga resegaranti på dessa resor – förseningar ersätts alltså inte. Men om pilotprojektet går bra kan framtiden för kollektivtrafik på Stockholms vatten vara både snabbare och mer hållbar.