Startsida Bilar Reservdelskris tvingar ut klassiker – Saab och Volvo i farozonen

Reservdelskris tvingar ut klassiker – Saab och Volvo i farozonen

Nuernberg,/,Germany,-,March,4,,2018:,Volvo,Logo,On
Filmbildfabrik / Shutterstock.com

De rullar fortfarande fint – men kan ändå inte räddas. Bristen på reservdelar tvingar klassiska bilmodeller till skroten.

Just nu läser andra

Bilar är inte byggda för evigt – det är bilanalytikern Fredrik Grufman tydlig med. Han menar att många entusiaster gärna vill hålla liv i sin favoritbil, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp.

– Bilar är inte, kommer aldrig, och skall inte konstrueras för decennier av drift, och normalt anses 20–25 år vara gränsen där en stor kohort av bilparken från den aktuella modellen är bortskrotad, säger han enligt Carup.

Problemet uppstår ofta när reservdelarna tar slut. På Grufman Bil har man sett hur fullt fungerande bilar tvingas till skroten på grund av att viktiga komponenter – som databoxar eller moduler – inte längre finns att få tag på.

– Detta brukar inträffa efter ungefär 20 år. Det finns gott om exempel, och det brukar handla om databoxar eller moduler, säger han.

Läs också

Ett tydligt exempel på utvecklingen är Saab. Trots att biltillverkningen upphörde för många år sedan finns fortfarande många Saabar i trafik, men enligt Fredrik Grufman blir de snabbt färre. Han berättar att man på verkstäder ibland stöter på äldre fordon som inte längre kan köras eftersom livsviktiga komponenter helt enkelt inte går att få tag på.

Grufman förklarar att även andra märken är hårt drabbade. Modeller som Saab 9–5, Peugeot, Fiat, Volvo och Cheva från början av 2000-talet försvinner nu i snabb takt från vägnätet, främst på grund av att reservdelar saknas.

Han riktar också ett tydligt råd till både bilägare och mekaniker: den som är beroende av sitt fordon för sin försörjning bör försäkra sig om att reservdelar fortfarande finns tillgängliga. Även om man är van att meka själv, menar han att det ibland krävs hjälp från auktoriserade verkstäder – och att behöva ge bilägare dåliga nyheter aldrig är lätt.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: