Ny statistik från Folksam visar att bilmodellens säkerhet spelar en avgörande roll vid olyckor. Risken att dö kan vara tio gånger högre i de minst säkra bilarna jämfört med toppmodellerna – oavsett hur många stjärnor de fått i krocktester.
Just nu läser andra
Att nyare bilar ofta är säkrare än äldre är ingen nyhet. Men vad många inte känner till är att skillnaden i säkerhet mellan olika modeller fortfarande är mycket stor. I Folksams senaste analys – som bygger på över 200 000 verkliga olyckor – framgår att det är tio gånger större risk att omkomma i de minst säkra bilarna jämfört med de säkraste.
– Vilken bilmodell du färdas i har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Därför vill vi hjälpa konsumenter att göra trygga val baserat på verkliga olyckor, inte bara laboratorietester, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, enligt Carup.
Folksams utvärdering bygger på skador hos cirka 69 000 personer och fokuserar särskilt på risken för bestående men. Sammanställningen kompletteras med resultat från krocktester och tillgång till säkerhetsutrustning.
I årets rapport uppfyller 120 bilmodeller högsta nivå vad gäller krocksäkerhet, men endast nio får märkningen ”Bra val” – tack vare bland annat autobroms som standard samt skydd för fotgängare och cyklister.
Läs också
– Vi ställer höga krav för att en bilmodell ska tillhöra de bästa. Då vi vet att autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent kräver vi att autobroms ska vara standard för att en bil ska rekommenderas som ett ”Bra val”, säger Kullgren.
Enligt honom räcker det inte att titta på stjärnor från Euro NCAP.
– När man ska köpa en mindre bil är det speciellt viktigt att titta på resultat från verkliga olyckor om det finns, i annat fall bör man inte välja något som fått färre än 5 stjärnor i Euro NCAP, avslutar Kullgren.