När 27 elbilar pressades till max i ett omfattande test i Norge blev resultatet både överraskande och utmattande.
Just nu läser andra
Trötta testförare, mil efter mil i 15-graders värme och periodvis regn – det var förutsättningarna när Motors och NAF:s räckviddstest gick av stapeln. Alla bilar kördes tills batteriet tog slut, helt utan laddpauser.
– Tack, och god watt, skrev Motor efter över tio timmars körning.
Det som få förväntade sig blev verklighet: Lucid Air, bilen med testets högsta WLTP-räckvidd (96 mil), stannade redan efter 83,2 mil. Trots att det innebar ett nytt rekord för modellen, hamnade den sist i rankningen med en negativ avvikelse på över 13 procent – sämst av alla.
– Trots rekordlängden hade Lucid den sämsta avvikelsen från WLTP, konstaterade Motor.
I skarp kontrast levererade Tesla Model Y en prestation som stack ut. Med en officiell WLTP-räckvidd på 58,6 mil lyckades den köra 65,3 mil innan batteriet tog slut – en positiv avvikelse på hela 11,4 procent.
– Man kan snabbt konstatera att Teslasyskonen Model Y och Model 3 presterade bäst av alla. Model Y med sin positiva räckviddsavvikelse på 11 procent, Model 3 med sin extrema räckvidd för ett pris i Norge på drygt 400 000 kronor, skrev Motor.
Läs också
Model 3 tog sig hela 72,9 mil, vilket gjorde den till testets näst bästa bil i faktisk körsträcka. Den nya Zeekr X imponerade också med 58,5 mil – åtta procent över sin WLTP-siffra – medan Volvo EX90 nådde 58,1 mil men tappade poäng på sin negativa avvikelse (-4,6 procent).
Totalt var det 15 av de 27 testade bilarna som körde längre än den räckvidd tillverkarna uppgett. Det gjorde årets test ovanligt positivt – trots fysisk trötthet hos förarna och tekniskt nederlag för vissa premiummärken.
HÄR kan du se hur långt de 27 elbilarna körde i räckviddstestet 2025.