ya regler införs från 12 juni – och det kan betyda lättnad för utländska bilister i sommar.
Just nu läser andra
När en person nyligen fick över 300 000 kronor i böter på bara sex månader i Italien blev det droppen för många. De ökande klagomålen har nu lett till politisk förändring – och ett försök att återvinna förtroendet för landets hastighetskontroller. Från och med 12 juni skärps kraven för hur och var nya fartkameror får installeras.
Fartkameror har blivit en kassako för italienska kommuner. Förra året delades det ut böter till ett värde av 19 miljarder kronor, vilket motsvarar rekordnivåer. Landet har 11 000 fartkameror, vilket är fyra gånger fler än i Sverige, och många har kritiserats för att vara lömskt placerade – ofta utan förvarning, enligt Carup.
För att sätta stopp för den växande kritiken kräver de nya reglerna nu att prefekturen godkänner varje ny installation. Dessutom måste skyltar sättas upp minst en kilometer innan kameran, så att förare tydligt varnas. Målet är att öka både trafiksäkerheten och rättvisan i landets trafikövervakning.
Avståndet mellan kamerorna kommer också att regleras. I tätbebyggda områden ska det vara minst en kilometer mellan fasta kameror, och utanför tätorter ska det gälla ett minimiavstånd på fyra kilometer.
Läs också
Små italienska samhällen med bara några hundra invånare har tidigare kunnat håva in miljonbelopp i böter. Men nu hoppas myndigheterna, enligt La Repubblica, att reformerna ska skapa transparens och lugna både invånare och turister.