En ny kartläggning visar att vissa märken gång på gång underkänns – medan andra klarar sig nästan felfritt.
Just nu läser andra
I toppen av årets besiktningsstatistik hittar vi märken som tycks ge sina ägare minimalt med huvudvärk. Polestar, Lynk & Co, Porsche, Mini och Honda presterar bäst – med underkännanden på endast 4 till 7 procent. För dessa bilar handlar bristerna ofta om mindre detaljer, som saknad varningstriangel, oläslig registreringsskylt eller däck med fel dimension. Exempelvis rapporterades Polestar oftast för varningstriangel (4,8 %), huvudstrålkastare (1,4 %) och dimstrålkastare (1,1 %).
Men längst ner i listan är situationen en annan – och det är här Tesla chockerar. Trots sin unga och moderna elbilsflotta hamnar Tesla näst sist i rankningen. Enligt statistiken blir hela 31 procent av bilarna underkända, och inkluderar man även bilar med mindre anmärkningar handlar det om 38 procent.
De största problemen rör belysningen: 10,6 procent av Tesla-bilarna får nedslag på dimstrålkastarna och nästan lika många på huvudstrålkastarna. Dessutom är kulkopplingen en återkommande svag punkt, där fem procent får en anmärkning.
Allra sämst klarar sig dock Dacia. 34 procent underkänns direkt – och hela 46 procent får någon form av anmärkning. Vanliga fel gäller huvudstrålkastare, styrleder och spindelleder.
Läs också
Statistiken, som tagits fram av Vi Bilägare, baseras på uppgifter från över 600 besiktningsstationer i Sverige under 2024 och gäller bilar som var högst tio år gamla. Siffrorna kommer från Transportstyrelsen och avslöjar stora variationer mellan olika bilmärken.
Flera välkända märken presterar också sämre än genomsnittet. Dodge, Citroën och Renault ligger högt i statistiken över brister. Hos Renault är det ofta slitagedelar som bromsar, strålkastare och spindelleder som fallerar. Citroën sticker ut med vanliga fel på bromssystem och belysning.