Tesla smyglanserar självkörande taxi i Austin med bara ett fåtal bilar – samtidigt har konkurrenten Waymo redan passerat 10 miljoner resor utan förare.
Just nu läser andra
Teslas robotaxi är här – men i liten skala
Elon Musk tog i helgen första steget mot sin vision om självkörande taxibilar. I Austin, Texas, rullade en testflotta ut bestående av endast 10–12 fordon. Kunderna betalar en fast avgift på 4,20 dollar per resa – och fordonen kör inom ett avgränsat område. Än så länge sitter en övervakande person i passagerarsätet, redo att ingripa vid behov.
På X skrev en entusiastisk Musk: “@Tesla_AI robotaxi launch begins in Austin this afternoon!”
Musk lovar snabb expansion – men många tvivlar
Om försöket i Austin faller väl ut hoppas Musk kunna skala upp snabbt – med sikte på hundratusentals, kanske till och med en miljon robotaxibilar redan nästa år. Men Wall Street är inte övertygat, skriver EuroNews.
– Det handlar om ett dussin bilar just nu. Vägen till masslansering är lång, säger analytikern Garrett Nelson på CFRA.
Läs också
Enligt Morningstar-experten Seth Goldstein är det klassisk Musk: stora ord, men ofta för tidigt.
– Att alla i Austin kan ladda ner en app och boka en robotaxi? Det lär vi inte se förrän 2028, säger han.
Konkurrenterna har redan ett stort försprång
Medan Musk fortsatt prata om framtiden har Waymo – Googles bolag för självkörande bilar – redan kommit långt. De erbjuder idag förarlösa taxiresor i städer som Los Angeles, San Diego och just Austin. Nyligen passerade de 10 miljoner genomförda resor med riktiga betalande kunder.
Waymo använder dessutom en annan teknik än Tesla – en kombination av kameror, radar och lidar – som gett dem ett försprång i både säkerhet och tillstånd.
Politik, kontroverser och svajig försäljning
Samtidigt kämpar Tesla med motvind. Musks politiska utspel har lett till bojkotter, vilket påverkat försäljningen. Andra elbilstillverkare tar marknadsandelar, och en tweetduell med USA:s president kostade Tesla 150 miljarder dollar i börsvärde – även om aktien senare återhämtat sig något.
Men Teslas trogna investerare har stått kvar vid Musks sida. Aktien, som för tio år sen kostade 18 dollar, stängde i fredags på 322.
Full Self-Driving granskas fortfarande
Robotaxibilarna bygger på Teslas förbättrade version av systemet Full Self-Driving – men trots namnet är tekniken inte helt självkörande. Föraren måste fortfarande vara redo att ta över när som helst. Systemet har utretts av myndigheter efter olyckor, och det finns pågående rättsprocesser kopplade till påstått vilseledande marknadsföring.
Musk hävdar att den nya versionen är säkrare, och att systemet snart kan rullas ut till miljontals Tesla-ägare via en uppdatering.
En bil som jobbar när du är ledig?
Elon Musk har beskrivit framtiden där bilägare kan hyra ut sina Teslor som robotaxibilar när de inte används. Som ett Airbnb – fast för bilar. Enligt Musk ska man kunna lägga till eller ta bort sin bil från systemet med ett knapptryck i appen.
– Istället för att bilen står och samlar damm på parkeringen, kan den tjäna pengar, sa han tidigare i år.
Teknikvalet som kan bromsa Tesla
Till skillnad från Waymo använder Tesla bara kameror för att navigera, utan radar eller lidar. Det gör tekniken billigare och enligt Musk lättare att skala upp – men många experter ifrågasätter om det är tillräckligt säkert.
Musk har till och med sagt att Tesla kan få 99 procent av marknaden för självkörande bilar – ett påstående som väckt reaktioner även bland hans egna fans.
Framtiden är oviss – men inte uträknad
Trots tvivel och tuff konkurrens är det få som räknar ut Musk helt. Han har tidigare bevisat att han kan vända teknikvärlden upp och ner – med elbilar, rymdraketer och satellitinternet. Frågan nu är om robotaxi blir hans nästa stora genombrott – eller bara ännu ett försenat löfte.