Allt högre motorhuvar på nya bilar ökar risken för dödsolyckor, särskilt bland barn. ”Man hamnar under bilen istället för att studsa bort”, varnar experter.
Just nu läser andra
Höga bilar ger många förare en känsla av trygghet. Men för dem som rör sig utanför fordonet – särskilt barn – innebär utvecklingen en växande säkerhetsrisk. En ny rapport från Transport & Environment visar att genomsnittshöjden på bilars motorhuvar i Europa ökar med en halv centimeter per år. Sedan 2010 har motorhuven på nya bilar växt från 77 till 84 centimeter, det rapporterar TV4 Nyheterna.
Fler dödsolyckor med stora fordon
Sofia Forsling, bilkonsult och expert, pekar på en oroande trend: större bilar är inblandade i fler allvarliga olyckor.
– Vi har låga dödstal i trafiken i Sverige, men stora bilar syns ofta i statistiken vid allvarliga olyckor, säger hon.
Det handlar inte bara om bilens tyngd – höjden är en avgörande faktor. När en bil med hög front kör på en människa träffas kroppen högre upp, ofta i bröstkorg eller buk, vilket kan få personen att kastas omkull och hamna under bilen. En lägre bil träffar vanligtvis benen, vilket gör att man istället slås upp på motorhuven – något som ökar chansen att överleva.
Läs också
Barn syns inte – förrän det är för sent
De som drabbas hårdast är barn.
– De är så små att de knappt syns framför en hög bil, och om de blir påkörda är risken stor att de hamnar under, säger Forsling.
Rapporten visar att sikten för föraren försämras i takt med att bilen blir högre. Ett barn som är runt en meter långt är ofta helt osynligt från förarens position – trots att det kan stå bara någon meter framför bilen.
Trygghet för vissa – dödsfälla för andra
Ironiskt nog är det många bilägare som upplever sig säkrare bakom ratten i en hög bil. Men tryggheten inuti bilen har ett högt pris utanför.
– Många tror att de har bra sikt för att de sitter högt, men de ser inte vad som händer precis framför bilen, säger Forsling.
Dessutom kan dagens teknik – som automatiska bromsar, kameror och sensorer – skapa en falsk trygghet. Tekniken räcker inte alltid till, menar experten.
– Man måste förstå att bilen inte gör allt. Föraren har fortfarande ett ansvar, inte minst för barn och andra oskyddade trafikanter.