Med rymligt bagageutrymme, smart design och ett överraskande lågt pris kan den nya modellen bli en utmanare på elbilsmarknaden.
Just nu läser andra
Nios nya elbilsmodell Firefly har nu testats av motorjournalister i både Europa och USA – och mottagandet är genomgående positivt. Den lilla halvkombin får beröm för design, komfort och rymlighet, men kritiseras också för vissa tekniska begränsningar.
Den amerikanska motortidningen MotorTrend fick provköra Firefly i Shanghai och konstaterar att bilen är både stilren och praktisk – med hela 900 liter bagageutrymme. Däremot upplevdes laddhastigheten som ett svagt kort, även om möjligheten till batteribyte ses som ett plus, skriver Carup.
– Även för det dubbla priset eller lite mer skulle Firefly imponera på de flesta amerikaner som ett otroligt kap, skriver tidningen.
Även brittiska Auto Express har testat Firefly och är imponerade av bilens köregenskaper och inre utrymme. Tidningen beskriver modellen som både underhållande och funktionell – även om den inte når upp till Nios mer avancerade syskonmodeller.
Norska Motor ger Firefly hela 78 av 100 poäng och toppbetyg inom bekvämlighet och praktisk användning. De lyfter också utrustningsnivån och designen – men anmärker på batteriets kapacitet och den verkliga topphastigheten.
Läs också
– Om Firefly hade varit en ganska vanlig liten bil hade vi dragit slutsatsen att batteriet passade perfekt. Nu är slutsatsen att Firefly är en extraordinär bil med ett batteri som är lite för litet, skriver Motor.
Firefly presenterades av Nio i slutet av förra året som ett undermärke, och lanseringen i Europa är nu planerad till hösten. Norge och Nederländerna blir de första marknaderna, med pris från cirka 260 000 kronor i Norge. Svensk lansering är ännu inte bekräftad.