Sveriges bilar är i snitt nästan tolv år gamla – äldst i hela EU.
Just nu läser andra
Ronny Svensson har i flera år följt exporten av svenska bilar och ser en tydlig trend: de nyare fordonen säljs utomlands, medan de äldre blir kvar på hemmaplan.
– Det är Volkswagen, Volvo och Audi som går på export. Det är inga skitbilar och det gör så att den vagnpark som blir kvar åldras snabbt, säger han enligt Carup.
Statistiken han sammanställt visar att över en halv miljon bilar har exporterats de senaste tre åren – däribland 200 000 relativt nya dieselbilar, 56 000 laddhybrider, 50 000 elbilar och cirka 150 000 bensinbilar. Resultatet blir att Sverige kör runt med betydligt äldre bilar än många andra EU-länder.
Bakom utvecklingen finns flera orsaker. Svensson pekar på att bilhandlare prioriterar leasingavtal framför försäljning av begagnade bilar och att svenskarna har allt mindre pengar att röra sig med.
Konsekvensen av en åldrande bilpark blir högre koldioxidutsläpp, vilket kan leda till EU-böter.
– När EU:s nya utsläppsregler infaller kommer det att slå mot oss, säger Svensson.
För att vända utvecklingen vill han höja skatten på äldre bilar med 25 000 kronor och samtidigt erbjuda samma summa i skrotningspremie till den som byter till en nyare bil.
Läs också
Svensson menar att en sådan satsning skulle minska utsläppen, undvika böter från EU och frigöra pengar till vård, skola och omsorg – men han understryker att problemet är komplext och kräver mer än snabba politiska beslut.