Startsida Nyheter Nu ska vi vänja oss vid att turbulensen ökar

Nu ska vi vänja oss vid att turbulensen ökar

Turbulens, flyg
Ajdin Kamber / Shutterstock.com

Allt fler flyg drabbas av hård turbulens – ibland med skador som följd.

Just nu läser andra

Över höga bergskedjor, tropikerna, Grönland, USA och Sydatlanten finns några av de mest riskfyllda områdena för flygresor. Det är där klarluftsturbulens ofta uppstår när jetströmmar möts, något flygexperten Jan Olsson liknar vid att ”hoppa i en fors, som rafting ungefär”.

Olsson berättar att turbulensen i dessa områden kan vara extra utmanande för både passagerare och besättning.

– Men det går ju inte om man flyger 8–9 timmar. Du måste ju gå upp och kissa, du måste kanske röra på benen. Så har du 300 passagerare på ett plan så lär alltid någon vara på benen i planet. Och värst är det ju för kabinpersonal förstås, säger han i ’Efter fem’ på TV4.

En rapport från Advancing Earth and Space Science visar att kraftig flygturbulens över Nordatlanten har ökat med hela 55 procent de senaste 40 åren. Olsson pekar på klimatförändringar som en viktig förklaring, då dessa leder till kraftigare oväder och starkare jetströmmar.

Och att moderna flygplan klarar tuff turbulens är ingen garanti för att resenärer slipper skador.

Läs också

Den 31 juli i år fick ett Delta Airlines-plan från Salt Lake City till Amsterdam nödlanda efter kraftig turbulens som skadade 25 personer. Dramatiska bilder visade serveringsvagnar som kastades mot taket och passagerare som fick föremål över sig.

– Vi hade inget dödsoffer denna gång, men ett antal skadade. Det kan vara nog så allvarligt med benbrott. Bryter du nacken är det ju inte så bra. Men vi har bara ett dödsoffer i samband med flygturbulens och då var det en hjärtinfarkt. Så nej, det är inte så dödligt i det stora hela, säger Olsson, som hoppas att modern teknik framöver ska kunna förebygga fler incidenter.

Ads by MGDK