Startsida Nyheter Svenskar lockar danskar till nytt prismecka – Costco utmanar matjättarna

Svenskar lockar danskar till nytt prismecka – Costco utmanar matjättarna

Costco Wholesale Malmø, Varehus, shopping, low price
MGDK

Ett nytt shoppingfenomen har öppnat precis utanför Malmö och väcker starkt intresse – inte minst bland danskarna. Prisskillnaderna på vissa varor är så stora att det fått danska konsumenter att resa över Öresund för att fylla kundvagnen.

Just nu läser andra

Placeringen är ingen slump

Det nya varuhuset tillhör den amerikanska kedjan Costco, känd för sitt medlemskapssystem där kunder betalar runt 300 kronor per år för att få tillgång till varor till lägre priser än i vanliga butiker.
Enligt Bruno Christensen, expert på detaljhandel, är valet av plats strategiskt genomtänkt.

– Självklart har de haft hela Storköpenhamn i åtanke när de bestämde sig för att öppna här. Jag är övertygad om att de kommer få många danska kunder, säger han till danska BT

Danskan Yvonne Thomsen har besökt butiken och kan konstatera att priserna är löjligt låga.

Köttpaketen får danskar att häpna

När B.T. jämförde priser samma dag kostade ett kilo nötfärs (max 12 % fett) 124 danska kronor i Bilka (ungefär 203 svenska kronor) men bara 43 kronor (ungefär 71 svenska kronor) i Costco. Det är otroligt billigt för danska kunder.
Christensen menar att det inte är säkert att prisskillnaderna alltid kommer vara så extrema.

– De är fortfarande i en etableringsfas. Även om det inte är rena kampanjvaror är det tydligt att de satsar på att göra ett starkt första intryck, säger han.

Färre varor – men skarpare priser

Läs också

Butiken i Malmö är ungefär lika stor som en större Bilka, men sortimentet är mindre – cirka 4 000 artiklar jämfört med Bilkas över 15 000. Fokus ligger i stället på att erbjuda lägre priser på utvalda varor som kan dra kunder över gränsen.

Christensen påpekar att även skillnader i moms och avgifter påverkar priserna. Till exempel höjer den danska chokoladeafgiften priset på sötsaker jämfört med Sverige.

Danska butiker är inte oroliga – ännu

Trots hypen tror inte Christensen att danska konkurrenter är särskilt oroliga. För många danskar är avståndet till Malmö fortfarande för långt för att locka till vardagsshopping.
Men för prisjägare och storhandlare kan Costco bli ett nytt favoritmål – och kanske även ett hot mot gränshandeln på längre sikt.

Ads by MGDK