Från nästa år kan nya regler för LED-belysning göra att tiotusentals fordon underkänns vid besiktning.
Just nu läser andra
Bakgrunden till de föreslagna ändringarna är en växande mängd klagomål på bländande ljus i trafiken. Transportstyrelsen pekar särskilt på LED-tekniken, som på kort tid blivit populär även bland ägare av äldre bilar.
– Ständig utveckling av ny teknik har gjort att vissa kontroller inte är relevanta eller att krav saknas eftersom kraven begränsas till vissa tekniklösningar. Problem med bländning har ökat och ett skäl antas vara bristfällig kontroll av halvljusstrålkastares nedvinkling, ljusbild och styrka, skriver Transportstyrelsen enligt Carup.
Enligt förslaget, som just nu är ute på remiss, ska halvljuset på bilar med LED anses bländande om nedvinklingen är mer än 10 centimeter per tio meter. Kravet ska gälla oavsett monteringshöjd och även förhindra konvertering från halogen till LED utan nivåreglering.
Flera stora företag har redan anpassat sina produkter för att kunna monteras hemma, även av privatpersoner. Osram, en ledande aktör på marknaden, har skapat system som ska passa olika bilmodeller.
– Det är inte särskilt svårt att installera LED-lampor i äldre bilar, men det beror på vilken bilmodell man byter på. I vissa fall kan olika tillbehör behövas, vilket då framgår i vår kompatibilitetslista, säger Vera Bergman på Osram.
Samtidigt medger företaget att upplevelsen av bländning med LED är något som många bilister upplever. Bergman förklarar att fenomenet inte är nytt, men att det blivit mer påtagligt i takt med både ökad trafik och den nya belysningstekniken. Hon betonar att företaget tar frågan på stort allvar och samarbetar med experter, fordonsbranschen och myndigheter för att förstå vad som kan ligga bakom problemen.
Läs också
Om förslaget klubbas kan de nya reglerna börja gälla redan vid årsskiftet – och det kan snabbt påverka många bilisters vardag.