Medan många biltillverkare helt lämnar förbränningsmotorn bakom sig, väljer Toyota en annan väg.
Just nu läser andra
Framtiden för bilar är inte självklar, men för Toyota innebär den inte slutet för bensinmotorn. Företaget arbetar på en ny generation små och effektiva 1,5- och 2,0-litersmotorer som kan användas i en rad olika fordonstyper. Det kan handla om allt från traditionella bensinbilar till hybrider, laddhybrider och EREV-modeller (Extended-Range Electric Vehicles) där bensinmotorn fungerar som räckviddsförlängare.
Andrea Carlucci, europeisk vice vd för produktstrategi och marknadsföring på Toyota, förklarar tanken bakom satsningen:
– Vi försöker optimera den nya motorn för alla typer av användning, oavsett om det är elektriskt, hybrid eller vätgas. Hittills har alla tagit en ICE-plattform (bilplattform som är byggd för förbränningsmotorer) och gjort den delvis elektrifierad. Så varför inte skapa en plattform som är BEV-native (byggd från grunden för rena elbilar) och se hur mycket vi kan anpassa den för att användas i en plug-in-hybrid eller en fullhybrid utan att offra någon av den nya plattformens styrko, säger Carlucci i en intervju med Automotive News.
Det här angreppssättet innebär att Toyota kan använda samma plattform för flera olika drivlinor, beroende på vad som efterfrågas på respektive marknad. På en och samma grund kan företaget bygga bensinbilar, hybrider, laddhybrider, EREV-bilar och rena elbilar.
Men Toyota stannar inte vid motorutvecklingen. Parallellt pågår arbete med avancerad batteriteknik, vätgasdrift och syntetiska bränslen. Denna mångsidighet är viktig, menar företaget, eftersom utvecklingen av elektrifiering skiljer sig åt mellan olika delar av världen. På den amerikanska marknaden är framtiden för elbilar fortfarande osäker, medan andra regioner har helt andra prioriteringar.
Läs också
I praktiken hoppas Toyota skapa en universalmotor som fungerar oberoende av drivlina och marknadskrav.