Ägarna menar att företagets avancerade VC-Turbo-motorer är behäftade med allvarliga fel – trots återkallelsen av nästan en halv miljon bilar.
Just nu läser andra
En grupp amerikanska bilägare har lämnat in en stämningsansökan mot Nissan. De hävdar att biljätten förnekat problem med VC-Turbo-motorn tills garantin löpt ut, vilket lämnat dem med skyhöga verkstadskostnader.
– Motorfelet har dokumenterats inträffa utan förvarning, där förarna blir överraskade när motorerna i fordonen plötsligt tappar kraft eller stannar helt. Även om ingen kollision uppstår, ådrar sig kärandena tusentals kronor i kostnader för att reparera eller byta ut den skadade motorn och/eller motorkomponenterna, skriver de i sin stämning, enligt Carup.
En av de drabbade berättar för sajten Carscoops att hans Nissan Rogue gick sönder redan efter 25 mil. Först tändes en varningslampa, därefter dog bilen helt och kunde inte startas igen. Återförsäljaren bytte batteri och uppdaterade mjukvaran, men bara en månad senare återkom felet. Den gången byttes EGR-systemet – utan att problemen försvann.
Bakgrunden är att Nissan, som först i världen lanserade en motor med variabel kompression, tidigare tvingats återkalla 444 000 fordon i USA. Anledningen var ett lagerfel som kunde leda till totalhaveri. De ägare som omfattades fick sina motorer renoverade eller utbytta.
Men kritiken har fortsatt växa. Enligt stämningen ska motorn inte bara ha mekaniska svagheter, utan även riskera att tveka, gå ojämnt och i värsta fall stänga av sig under körning.
Läs också
Stämningen gäller modellerna Nissan Rogue från 2021–2023, Nissan Altima från 2019–2023 och Infiniti QX50 från 2019–2023. Ägarna menar att återkallelsen varit otillräcklig.
I Sverige finns samma typ av motor i hybriderna Nissan Qashqai ePower och Nissan X-Trail ePower. Men enligt Nissan Sverige är de bilarna inte drabbade av problemen.