Enligt polis och trafiklärare kan beslutet inte bara bli dyrt – det kan även leda till att körkortet ryker.
Just nu läser andra
Enligt trafikförordningen ska förare stanna vid gult ljus om det kan ske på ett trafiksäkert sätt. Polisen avgör i varje enskilt fall om en överträdelse ska rapporteras, och Transportstyrelsen tar sedan beslut om körkortet ska återkallas.
– Man får aldrig köra mot rött och det är samma sak med gult ljus, det innebär förmodligen indraget körkort, säger poliskommissarie Erling Andersson enligt Carup.
Trots att böterna för att köra mot gult ljus – den så kallade gulljuskörningen – i år har sänkts från 3 000 till 2 000 kronor, kvarstår risken för att bli av med körkortet.
– Många tror att gult betyder att man ska gasa så att man hinner, men det är vid de tillfällena som det finns en risk att körkortet ryker, säger trafikskolläraren Tobias Tornéus till Sveriges Radio P4.
Många förare upplever reglerna som förvirrande och är osäkra på om de ska bromsa eller köra vidare. Tornéus förklarar att hans tumregel är enkel: om en förare blir överraskad av det gula ljuset bör man inte bromsa, utan fortsätta att köra. Om det däremot inte kommer som en överraskning går det att stanna på ett trafiksäkert sätt, säger han till radion.
Läs också
Polisen betonar att gult ljus sedan länge har samma innebörd som rött när det gäller lagens krav. Andersson förklarar att även gult ljus innebär stopp och att det är olagligt att gasa för att hinna igenom innan det slår om till rött.