Har detta också gett dig huvudvärk?
Just nu läser andra
Diskussionen om trafikskyltar väcks till liv igen efter att en uppmärksammad skyltkombination tagits bort vid en infart i Nacka.
Den bestod av väjningspliktsskylten B1 och varningsskylten A29, som varnar för korsningar där anslutande trafik har väjningsplikt. Trots att den inte längre finns på plats finns liknande kombinationer i Sverige – och många förare blir osäkra.
– Folk vet inte vad som gäller. Hur kan det vara både väjningsplikt och huvudled på samma gång? När de sitter på samma stolpe blir det förvirring, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, till Carup.
Skyltarna ska egentligen läsas i tur och ordning, vilket innebär att föraren först har väjningsplikt vid infarten till huvudleden, och därefter varnas för en korsande väg längre fram.
Trafikexperter menar att problemet inte bara handlar om skyltarna, utan också om att bilförare glömmer teorikunskaperna med åren.
Läs också
– På körskolan är det något av det första som man lär sig att varningsskyltar kommer i god tid. Annars har de ingen funktion. Det ska vara som en heads up, men det verkar som många missar detta. Och när det kommer i kombination med andra skyltar blir det konstigt, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Hon pekar också ut en annan skylt som ofta förvånar förare. Hon berättar att en förbudsskylt ibland placeras precis före en varning för gupp, vilket gör att bilister inte har lång tid att reagera.
Trots tydliga regler skapar vissa skyltplaceringar fortfarande psykologisk stress som gör att många tvekar, och diskussionen om trafiksäkerhet och skyltarnas pedagogik fortsätter.