Prisskillnaderna på vinterdäck är stora, och många lockas av lågprisalternativ. Men våra tester visar att det kan handla om skillnaden mellan en säker bilresa och en tragedi.
Just nu läser andra
Dyrare däck än förr
För bara drygt tio år sedan kunde du få ett riktigt bra vinterdäck för runt 1 500 kronor. I dag ligger priset ofta på det dubbla, och för den som kör en stor suv med breda hjul och dessutom vill ha dubbdäck kan det bli en rejäl utgift.
Den snabba prisökningen, som bland annat beror på det oroliga världsläget, har gjort att många tvekar inför att byta däck – eller väljer billigare, okända märken, skriver Vi Bilägare.
Ser lika ut – men enorma skillnader
När man tittar på vinterdäcken i årets test ser de flesta likadana ut. Men under ytan finns stora skillnader som blir avgörande när väglaget är som tuffast. Ett av de billigare däcken som testades hade exempelvis mer än dubbelt så lång bromssträcka på is jämfört med testvinnaren.
Vid en hastighet på 25 km/h – vanligt utanför skolor och förskolor – kan det skilja nästan tre billängder i stoppsträcka. Det kan vara skillnaden mellan att stanna i tid eller köra på något eller någon.
Säkerhet viktigare än prislapp
Vinterdäck är en av bilens absolut viktigaste säkerhetsdetaljer. Därför lägger vi i testerna särskilt fokus på just is- och snögrepp. Resultaten visar att det inte räcker att stirra sig blind på prislappen. Ett billigt däck kan kännas som en bra affär i kassan, men ute på vägen kan det bli en dyrköpt erfarenhet.
Svårt att välja rätt själv
Läs också
Den som inte följer däcktester löpande har små chanser att på egen hand avgöra vilka däck som faktiskt är säkra. På nätet blir det ännu svårare – där framställs nästan alla tillverkare som bäst i klassen, oavsett om det stämmer eller inte.
Att sprida kunskapen om skillnaderna mellan däck är därför viktigt. Genom att välja rätt däck – och dela erfarenheter med andra – kan vi alla bidra till säkrare vägar i vinter.