Startsida Jobb 3 saker som direkt avslöjar dåliga chefer

3 saker som direkt avslöjar dåliga chefer

Dålig chef, bad leader, chefen skælder ud
fizkes / Shutterstock.com

Det finns saker som ledare helt enkelt inte längre kan komma undan med.

Just nu läser andra

Under de senaste åren har relationen mellan chefer och medarbetare förändrats drastiskt. Gammeldags, dåliga vanor har försvunnit – och med all rätt, för de hör inte hemma på dagens arbetsplatser.

I stället har begrepp som känslomässigt kapital – det som får människor att känna sig sedda, stöttade och värderade – blivit en central faktor för att skapa framgångsrika organisationer. Värden som autonomi, flexibilitet, tillit, transparens och delaktighet är numera standard, mycket tack vare nya fenomen som ”Quiet Quitting” (när anställda medvetet gör minsta möjliga i protest) och ”The Great Resignation” (den ökade trenden att säga upp sig och söka nya möjligheter).

Tre vanor du måste sluta med som chef

För att verkligen motivera dina medarbetare och bygga en arbetskultur som leder till resultat, finns det tre gamla vanor du som chef bör sluta med omedelbart:

1. Att ignorera dina medarbetare
Om du vill behålla dina bästa talanger måste du regelbundet prata med dem om deras arbete. Särskilt yngre generationer förväntar sig feedback minst en gång i månaden – ofta oftare. De vill dessutom ha mentorer som hjälper dem att utvecklas och känna sig mer engagerade i organisationen. Kort, frekvent och konstruktiv återkoppling är nyckeln.

2. Att behandla medarbetare som siffror
Framgångsrika chefer ser sina anställda som människor, inte som kuggar i en maskin. I många miljöer pressas medarbetare hårt för att leverera resultat i stressiga, rädslofyllda och politiska kulturer, men får lite tillbaka. Utöver lön söker människor i dag en trygg arbetsplats, chefer som respekterar dem och en miljö där de kan tala öppet utan att riskera repressalier.

Läs också

3. Att fatta alla beslut utan att fråga
Medarbetarna känner verksamheten bäst i vardagen. En klok chef vinner förtroende genom att först vända sig till dem för idéer, råd och strategiska inspel. När de får bidra ökar tilliten, och kulturen blir mer öppen – något som gör det lättare att lösa problem och hitta nya lösningar.

Nya krav på arbetslivet

Det medarbetare förväntar sig i utbyte mot sitt arbete har förändrats. Lön och förmåner räcker inte längre för att skapa motivation.

Människor vill känna sig uppskattade, växa och utvecklas, vara del av ett respektfullt och etiskt arbetsklimat, ha inflytande över beslut – och känna stolthet över sitt arbete. Det är sådant som får dem att vilja gå till jobbet på morgonen, inte fly därifrån.

Källa: Inc.com

Ads by MGDK