Startsida Bilar Elbilstest avslöjar enorma skillnader – vissa bromsar sviktade helt

Elbilstest avslöjar enorma skillnader – vissa bromsar sviktade helt

Elbilstest avslöjar enorma skillnader – vissa bromsar sviktade helt
Sawat Banyenngam / Shutterstock.com

När Auto Bild satte sju elbilar på prov med full packning blev resultaten allt annat än jämna. En bil chockade testförarna när bromsarna helt slutade svara.

Just nu läser andra

På en avstängd bana i Tyskland utsattes sju populära elbilar för hårda prov. Bilarna fick bromsa från 130 km/h flera gånger i rad, göra snabba filbyten och köra slalom. Syftet var att se hur fordonen klarade verkliga förhållanden under semesterturer med maxlast.

När bromsarna gav upp

Det mest uppseendeväckande resultatet kom från MG5. Den första inbromsningen, från 130 km/h, landade på fullt godkända 60 meter. Men redan efter fem försök hade sträckan förlängts till 89 meter. När testförarna tryckte vidare i ett sjätte försök slutade bilen först efter hela 112 meter, skriver Carup.

Pedalen tappade all känsla och förarna beskrev det som att ”trampa i ett smörpaket”. Felet kunde spåras till överbelastade styrsystem som tvingade bilen in i verkstad.

Volvo stabil – Mercedes bäst

Alla bilar presterade inte lika illa. Volvo EX40 visade stabila bromssträckor på 61–64 meter även vid full last, och i slalomtesterna gick det kontrollerat trots att antisladdsystemet ibland reagerade långsamt.

”Den kinesiska bilen med svenska rötter visar inga betydande svagheter”, skrev Auto Bild. Volvo slutade på fjärde plats.

Läs också

Högst betyg fick Mercedes EQB som gång på gång bromsade jämnt runt 65 meter och höll sig stabil i snabba undanmanövrer. Testförarna lyfte särskilt fram bilens lugna och säkra intryck.

Ads by MGDK