Startsida Bilar EU står fast: Framtidens bilar ska vara eldrivna

EU står fast: Framtidens bilar ska vara eldrivna

Elbil, laddare
Ivan Radic / Wiki Commons

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen mötte på fredagen toppchefer från bilindustrin i Bryssel. Budskapet var tydligt: vägen framåt för Europa är elektrisk, trots ökande kritik mot de ambitiösa klimatmålen.

Just nu läser andra

Elbilen lyfts fram som den enda vägen

Mötet, en del av EU:s ”Strategic Dialogue” om bilindustrins framtid, samlade både biltillverkare och laddinfrastrukturbolag. Diskussionerna kretsade kring det hårt debatterade målet att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035.

”Oavsett vad – framtiden är elektrisk”, sade en person med insyn i samtalen till Euronews.

Audi-chefen Gernot Döllner underströk samma linje: ”Jag känner ingen bättre teknik än elbilen för att minska transportsektorns utsläpp de kommande åren.” Han kritiserade samtidigt de återkommande försöken att blåsa liv i debatten om förbränningsmotorn – något han menar skapar osäkerhet bland kundernrna, skriver EuroNews

Industrin varnar för hård konkurrens

Trots önskemål om mer flexibilitet från tillverkarna står kommissionen fast vid 2035-målet. EU:s långsiktiga plan är att vara klimatneutralt till 2050. Men industrin pekar på att globala krafter oavsett kommer att pressa fram omställningen.

Bilsektorn i Europa kämpar just nu med fallande försäljning, höga energipriser och hård konkurrens från subventionerade kinesiska bilar. Dessutom har USA:s strafftullar förvärrat läget. EU:s industrikommissionär Stéphane Séjourné har tidigare varnat för att bilindustrin är i ”dödlig fara” och riskerar att förlora sin plats på världskartan.

Infrastruktur och kostnader bromsar utvecklingen

Läs också

En central fråga är hur snabbt elbilar kan bli ett självklart val för både privatpersoner och företag. Sigrid de Vries, generaldirektör för branschorganisationen ACEA, pekar på att marknadsandelen fortfarande är begränsad – 15,6 procent för personbilar och 9 procent för skåpbilar.

Hon varnar för att målen inte kan nås utan massiva investeringar: ”Varken regeringar eller tillsynsmyndigheter har satsat tillräckligt på infrastruktur, nätuppgraderingar eller konsekventa incitament. Resultatet är att de nuvarande målen inte längre är realistiska.”

För att locka fler köpare kräver industrin långsiktiga bidrag, rättvisare beskattning, billigare laddning och bättre tillgång till laddstationer – inte minst för tunga fordon. Samtidigt måste elnäten moderniseras och elpriserna pressas ner.

En avgörande framtidsfråga för Europa

Bilindustrin är en av EU:s största arbetsgivare med över 13 miljoner jobb och står för omkring 7 procent av unionens BNP. Därför blir omställningen inte bara en klimatfråga – utan också en fråga om Europas ekonomiska framtid.

Frågan som återstår är om EU:s politiska mål och industrins verklighet kan mötas i tid, eller om andra delar av världen hinner ta ledartröjan i den globala elbilsracet.

Ads by MGDK