Startsida Bilar Experten slår fast: Därför är 98 oktan oftast ett slöseri

Experten slår fast: Därför är 98 oktan oftast ett slöseri

Bensin, tanka
Trygve Finkelsen / Shutterstock.com

Valet mellan 95 och 98 oktan fortsätter att skapa debatt bland bilägare.

Just nu läser andra

Först och främst finns det några undantag där 98 är nödvändigt. Det gäller högpresterande bilar som Ferrari, Lamborghini och andra hyperbilsmärken som är byggda för att utnyttja det högre oktantalet fullt ut.

Även vissa äldre bilmodeller kan inte köra på dagens E10-bensin med 95 oktan, eftersom den högre etanolhalten kan skada gummitätningar, slangar och andra delar i bränslesystemet. För dessa är 98 ett måste, eftersom den bara innehåller fem procent etanol.

För majoriteten av bilägare är det dock ett misstag att välja 98, menar Carlos Pérez, som nyligen utsetts till Spaniens bästa mekaniker 2025. Han är tydlig med sitt besked:

”De flesta motorer är designade för att fungera bra med 95, även om de är kompatibla med 98. För de flesta människor, i de flesta situationer, är 95 alltså mer än tillräckligt,” säger han enligt Carup, som hänvisar till  La Vangardia.

Han utvecklar resonemanget och konstaterar att skillnaden ofta är ekonomiskt negativ: ”Det du vinner i räckvidd förlorar du i kostnaden vid pumpen. Du kommer visserligen lite längre på en full tank, men du betalar ändå mer än du sparar.”

Läs också

Även bland bilägare finns delade uppfattningar. En svensk Saab-ägare, Ulf, upplevde att bilen blev betydligt starkare i turbon och svarade bättre när han tankade 98. Pérez menar dock att sådana erfarenheter inte väger upp det högre priset för de flesta förare.

När det gäller att blanda 95 och 98 för att få en kombinationseffekt är han lika tydlig: det gör ingen skillnad för motorn. Tvärtom leder det bara till att motorns styrsystem får arbeta mer. Han betonar att det inte är oktantalet som spelar störst roll, utan kvaliteten på bränslet – och i Europa är den generellt mycket hög.

Sammanfattningsvis understryker han att det bästa rådet är att följa biltillverkarens rekommendationer. Den som tankar rätt bränsle får både en motor som mår bra och en plånbok som inte belastas i onödan.

Om du vill se vilka bilar som kan köras på nya E10 – och vilka som riskerar problem kan du klicka här och scrolla längst ner i artikeln.

Ads by MGDK