En insändare om bilförare som vägrar använda blinkers har väckt stor debatt. Nu får den virala texten visst stöd – men också en nyansering – av en av Sveriges främsta trafiksäkerhetsexperter.
Just nu läser andra
Jeanette Jedbäck Hindenburg, trafiksäkerhetsexpert, menar att många bilister förlitar sig alltför mycket på de tekniska system som installerats i moderna fordon.
– De här hjälpsystemen är hjälp, inget annat. Det bästa är om du slipper använda dem alls, säger hon till Carup.
Hon förklarar att förare ibland blandar ihop dagens teknik med framtidens självkörande bilar, vilket skapar en falsk trygghet. Enligt Jedbäck Hindenburg förstår inte alla att det enbart handlar om hjälpsystem, och det bästa vore om människor kör så pass bra att systemen aldrig behöver användas – istället för att vänta på att exempelvis bromsarna ska slå till automatiskt.
Som exempel nämner hon dödavinkelvarningen. När en gul markering visas i backspegeln indikerar det att något finns i döda vinkeln. Om man sedan kör en annan bil som saknar systemet finns risken att man glömmer bort att titta, förklarar hon.
Även bromssystemen används fel, menar Jedbäck Hindenburg.
– Till exempel väntar man tills bromssystemet slår på. Istället för att bromsa själv och se det här hjälpsystemet som vad det är. En hjälp att undvika kollisioner i trafiken, säger hon.
Bakgrunden till diskussionen är en insändare i Folkbladet som fått stor spridning. Signaturen ”Gubben i keps” beskriver nya bilar som ”vägarnas förbannelse” och hävdar att de saknar både blinkers och respekt för trafikreglerna.
Läs också
I sin text pekar han särskilt ut en amerikansk elbilstillverkare, men nämner även andra exklusiva premiummärken.
– Det gäller främst en amerikansk batteribilstillverkare, men det finns också exemplar av såväl batteridrivna som förbränningsmotordrivna så kallade ”premiummärken” där ovanstående detaljer saknats vid slutmonteringen.
Slutsatsen från ”Gubben i keps” är tydlig. Han menar att det i de allra flesta fall handlar om bilar med ett pris på närmare eller över en miljon kronor. Han ifrågasätter om ägarna till dessa fordon verkligen tror att de inte behöver följa samma trafikregler som alla andra.