Startsida Trafik Ny blodig trafikfilm chockerar – ska få bilister att lägga...

Ny blodig trafikfilm chockerar – ska få bilister att lägga undan mobilen

Trafikolycka
Gorodenkoff / Shutterstock

En ny kampanjfilm från Rådet för Säker Trafik väcker starka reaktioner. Med blod, skrik och ovisshet ska den få bilister att förstå riskerna med ouppmärksamhet bakom ratten. Filmen anses dock så brutal att den inte får visas på sociala medier och bara efter kl. 21 på tv.

Just nu läser andra

En pojke i chock – men var är hans familj?

I filmen möter vi Emil, en pojke med blod i ansiktet och ett öppet sår på handen. Han ligger i en ambulans och frågar: ”Var är min lillebror? Jag vill ha min mamma och pappa nu.” Samtidigt syns en kraschad bil utanför – kanske med hans föräldrar i. Publiken lämnas i ovisshet.

Just den känslan av osäkerhet är det som ska få oss att tänka efter. För bakom berättelsen finns kalla fakta: ouppmärksamhet är i dag den största orsaken till dödsolyckor i trafiken.

Ouppmärksamhet dödar fler än fart

Mellan 2019 och 2023 var ouppmärksamhet eller bristande uppmärksamhet en faktor i 64 procent av alla dödsolyckor i trafiken, enligt siffror från Trafikverket i Danmark. Hastigheten, som länge var den största boven, låg på 26 procent – alltså mindre än hälften, rapporterar TV2

I de senaste siffrorna från 2023 blir bilden ännu mörkare: åtta av tio dödsolyckor var kopplade till bristande koncentration.

– Ouppmärksamhet kan verka ofarligt, men i trafiken får det dödliga konsekvenser, säger Jakob Bøving Arendt, direktör för Rådet för Säker Trafik.

Därför är filmen så brutal

Läs också

Att filmen upplevs som obehaglig är medvetet. Kampanjen bygger på mottot ”kör bil, när du kör bil”, och den här gången ville man tydligt visa vad distraktion kan kosta.

– Själva bilderna är inte extrema, det är dialogen mellan pojken och ambulanspersonalen som väcker känslor. Vi vill att människor ska reflektera över sina vanor i trafiken, säger Arendt.

Han betonar också att filmen riktar sig till vuxna – inte barn. Därför har rådet valt att censurera sig själva: filmen sprids inte i sociala medier och sänds på tv först sent på kvällen.

”Vi måste beröra människor”

Enligt rådets vicedirektör Karina Petersen handlar beslutet om att skydda barn. Men reklamexperten Jakob Holme från byrån Nørgaard Mikkelsen menar att just den råa tonen kan ge större effekt.

– Att tala om censur är i sig ett grepp. Det gör människor nyfikna och kampanjen får ännu större genomslag, säger han.

Läs också

Han menar också att när det gäller trafiksäkerhet finns det utrymme för starka uttryck. – Fungerar reklamen, så räddar den liv.

En miljon – men inte för pengarnas skull

Filmen har kostat omkring en miljon kronor att producera. Men enligt Rådet för Säker Trafik är ekonomin inte poängen.

– Om en människa dör i trafiken kostar det samhället runt 40 miljoner kronor. Men vi gör inte detta för pengarna, utan för att undvika att familjer splittras, säger Arendt.

Kampanjen rullas ut i hela landet

Filmen är en del av en större satsning som även omfattar affischer i landets 28 största städer samt visningar på biografer. Kampanjen pågår under tre veckor och sker i samarbete med Alm. Brand Fonden och 62 kommuner.

Budskapet är enkelt men tydligt: lägg undan mobilen – och kör bil när du kör bil.

Ads by MGDK