Elbilsrevolutionen går inte som planerat. Bilprofilen Harry Metcalfe varnar för massuppsägningar, krånglig laddning och en ohållbar EU-strategi – och pekar ut hybrider som bilindustrins räddning.
Just nu läser andra
Harry Metcalfe, biljournalist med över 830 000 följare på Youtube och tidigare grundare av Evo, riktar skarp kritik mot Europas elbilsstrategi. Han menar att politiker och tillverkare underskattat svårigheterna och att industrin nu står inför ett vägval.
– Man trodde att övergången till elbilar skulle ske smidigt men det blev inte som man tänkt sig. Affärsmodellen har havererat och vi står inför massiva uppsägningar, säger han, enligt Carup.
Jobben försvinner
Utvecklingen har redan fått stora konsekvenser i Europa. Enbart i Tyskland har 51 000 jobb gått förlorade det senaste året, och Volkswagen planerar ytterligare 35 000 neddragningar fram till 2030.
Ford är ett annat exempel, där planerna var 250 000 elbilar om året – men Explorer sålde bara 19 000, vilket lett till omfattande nedskärningar.
Metcalfe påpekar att den största utmaningen inte bara ligger i försäljningssiffror, utan i konsumenternas erfarenheter. Hemmaladdning fungerar bra, men på längre resor blir det både dyrare och krångligare än att tanka.
Läs också
Själv har Metcalfe övergett ren eldrift. Han ser plug-in hybrider och bilar med räckviddsförlängare som en mer realistisk lösning.
Kinas väg kontra EU:s plan
I Kina tillåts flera tekniker parallellt – el, hybrider och förlängd räckvidd – vilket enligt Metcalfe gör att utsläppen kan minska utan att industrin kollapsar. Han varnar för EU:s plan att helt förbjuda bensin- och dieselbilar år 2035.
– Att tvinga bort alla bensin- och dieselbilar är självmord för tillverkarna. Vi kommer aldrig nå 80 procent elbilar med dagens förutsättningar. 50 procent är max.
Förutom industrins kris pekar Metcalfe på hållbarhetsfrågan. Mer avancerad teknik gör bilar kortlivade, menar han, och jämför med sin egen Rolls-Royce från 1970 som fortfarande fungerar på hållbara bränslen.
Metcalfe ser inte elbilarna som dömda, men tror på en framtid där hybrider och alternativa bränslen får en större roll.