Årets stora vinterdäckstester visar på dramatiska skillnader.
Just nu läser andra
När vintern närmar sig sätts däcken på hårda prov – och skillnaderna mellan modellerna är större än många bilägare tror.
Fyra stora tester från Aftonbladet, ADAC, Vi Bilägare och Teknikens Värld visar att premiumdäcken fortfarande är de som klarar sig bäst på is och snö, medan billigare alternativ kan bli en risk i trafiken, rapporterar Carup.
Nokian i topp hos flera tester
Teknikens Värld framhåller Nokian Hakkapeliitta 10 som testets kung på is i dimensionen 235/45 R18. Tidningen konstaterar: ”Nokian greppar som inget annat däck på is” och lyfter fram dess förmåga att ge föraren kontroll i extrem halka.
Även Aftonbladet placerar Nokian Hakkapeliitta 10 i topp bland dubbdäcken med 8,2 poäng och fyra av fem plus.
”Hakka 10 är utmärkt på is, lättkört och förutsägbart i alla situationer”, skriver tidningen.
Läs också
Hos Vi Bilägare är det SUV-versionen av samma modell som utmärker sig. Nokian Hakkapeliitta 10 SUV beskrivs som däcket med ”det bästa vintergreppet” tack vare kort bromssträcka och säkert kurvgrepp på is och hårt packad snö.
Goodyear och Michelin bland de bästa dubbfria
När ADAC testade odubbade däck blev Goodyear UltraGrip Performance 3 klar vinnare med betyget 2,0. Organisationen konstaterar att däcket levererar ”ett stabilt beteende och återgår snabbt till körspåret” vid plötsliga undanmanövrar. Det imponerade även med korta bromssträckor och bra grepp i alla väglag.
Strax efter placerar sig Michelin Pilot Alpin 5 med 2,1 i betyg.
”På torr väg ger däcket ett bra grepp och god återkoppling vid styrning. Testbilen går säkert att manövrera”, skriver ADAC.
Continental bäst på snö – men lång bromssträcka på is
Aftonbladet lyfter fram Continental VikingContact 8 som vinnare bland dubbfria vinterdäck, också det med fyra av fem plus. Tidningen beskriver det som testets bästa däck på snö:
Läs också
”Continentals odubbade nordiska vinterdäck är testets allra bästa däck på snö med utmärkt grepp och stabil säker körning.” Samtidigt påpekas att bromssträckorna på is är i längsta laget.
Budgetalternativen sviker
Alla däck klarar sig inte lika bra. ADAC, placerar Imperial Snowdragon UHP sist med bottenbetyget 5,4.
”På torr väg och vinterväg är egenskaperna bara medelmåttiga. Bromsning och hantering på snö fungerar knappt tillräckligt”, konstaterar testarna.
Även Vi Bilägare varnar för budgetvalet Goodride IceMaster Spike Z-506, som enligt tidningen visade stora brister i testet.