Totalt återkallas nu 740 bilar i Sverige.
Just nu läser andra
Under de senaste åren har bilindustrin gått mot allt mer digitaliserade fordon, något som både väckt fascination och oro. Många tillverkare ersätter klassiska reglage med stora pekskärmar, men kritiker menar att det kan distrahera föraren.
Ett svenskt företag har till och med krävt att vissa funktioner ska ha fysiska knappar, eftersom den digitala tekniken riskerar att bli en säkerhetsfara i trafiken, rapporterar Carup.
Just den tekniska utvecklingen ligger nu bakom Citroëns senaste återkallelse. Totalt 740 bilar av modellen Jumper kallas in till auktoriserade verkstäder efter att ett fel upptäckts i bilens “intelligenta hastighetsassistent”.
Systemet, som visar aktuell hastighetsgräns, kan i vissa fall tolka gränserna för personbilar istället för transportfordon – något som kan få föraren att tro att det är tillåtet att köra fortare än vad som faktiskt gäller.
Bilarna som omfattas är tillverkade mellan december 2024 och februari 2025, enligt Car Recalls. Liknande problem har även upptäckts hos 332 Fiat Ducato och Ducato BEV, producerade mellan november 2024 och februari 2025.
Läs också
Åtgärden ska genomföras på verkstad där fordonets fjärrkodning uppdateras.