Bilmekaniker varnar för onödigt slitage och dyra reparationer – medan andra experter menar att oron är överdriven.
Just nu läser andra
Start–stopp-systemet lanserades i början av 2000-talet som ett miljövänligt initiativ för att minska utsläpp och spara bränsle. Funktionen stänger automatiskt av motorn när bilen står stilla och startar den igen när föraren trampar på gasen.
Men trots sin gröna profil är det en av bilvärldens mest omdiskuterade innovationer – och flera erfarna mekaniker menar att den gör mer skada än nytta.
Den amerikanske mekanikern Alex Kacsh, som driver en egen verkstad och har över 430 000 följare på TikTok, är en av dem som reagerar starkt.
– Den mest värdelösa moderna bilfunktionen är start–stopp-systemet, säger han.
Han förklarar att systemet kan bestå av upp till tio extra komponenter som riskerar att gå sönder – alla kostsamma att reparera.
Funktionen sägs spara miljön och minska motorns slitage, men Kacsh menar att verkligheten ser annorlunda ut.
– Idén är att spara miljön och minska slitaget på motorn. Men i verkligheten startar du bilen kanske tjugo gånger oftare varje dag, vilket gör att delarna slits snabbare, säger han.
Läs också
Även den amerikanske Youtubemekanikern Scotty Kilmer, som har sex miljoner följare och över 50 års erfarenhet, har varit starkt kritisk till funktionen. Han har beskrivit den som en av de mest misslyckade uppfinningarna inom bilindustrin och menar att motorns livslängd kan fördubblas om systemet stängs av.
Men alla håller inte med. Den svenska mekanikern Marc Ribeiro på Björkmans Bil i Falun skrattar åt påståendet.
– Vi har aldrig fått in ett motorhaveri för att man använt den här funktionen. På ett sätt kan jag förstå hur Kilmer tänker, men det är inte så enkelt. Det som sliter mest på motorn är att starta den när den är kall. När bilen redan är varm och smörjningen igång är det inte samma sak, säger Ribeiro enligt Carup.
Tester har visat både för- och nackdelar. Enligt experten Niek Schenk, citerad av Carup, kan systemet spara bränsle men också leda till extra slitage på vevaxelns huvudlager när oljefilmen försvinner i korta stunder.