Samtidigt som fler förare mister körkortet på grund av fartsynder minskar antalet indragningar av medicinska skäl. Transportstyrelsen ser ett trendbrott – men också nya problem på vägarna.
Just nu läser andra
Fortkörningarna har tagit över som den vanligaste orsaken till indragna körkort. Under första halvåret 2025 ökade antalet återkallelser på grund av för hög hastighet med hela 14 procent jämfört med året innan.
– Jag tror att mycket beror på att vi har ett mer stressigt liv. Vi ska skjutsa barn, göra saker och samtidigt hinna arbeta. Dygnets alla timmar räcker helt enkelt inte till, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Han berättar att det sällan handlar om notoriska fartdårar, utan om helt vanliga människor som förlorar körkortet på grund av stress. Enligt Abrahamsson försöker många få tiden att räcka till och tar till gaspedalen för att hinna med vardagen.
Han menar att det inte är hela världen att komma några minuter sent – att försöka köra in fem eller tio minuter kräver alldeles för hög hastighet och är helt enkelt inte värt risken. Det är, säger han, alltid bättre att komma fram lite senare än att äventyra sitt eller andras liv.
Samtidigt visar siffror som Carup tagit del av att antalet indragna körkort på medicinsk grund har minskat med åtta procent under samma period – den första nedgången på flera år.
Läs också
– Jag skulle nog vilja tillskriva det till naturliga variationer. Vi vet att siffrorna kan variera en del, i synnerhet halvårsstatistiken, säger Mikael Andersson vid Transportstyrelsen.
Han påpekar dock att läget fortfarande är allvarligt och förklarar att antalet återkallelser under årets första hälft fortfarande är den näst högsta siffran som noterats. Sett över en längre tidsperiod menar han att trenden är tydlig.
När Carup tidigare rapporterade om utvecklingen hörde många äldre av sig, oroliga för att förlora körkortet. Transportstyrelsen uppger att personer över 75 år står för den största andelen återkallelser av medicinska skäl. Enhetschefen Åsa Bergqvist har tidigare förklarat att ökningen delvis kan bero på att svenskar generellt lever längre och att fler äldre därmed är aktiva förare.
Enligt trafikförordningen måste läkare anmäla patienter vars hälsa kan påverka körförmågan. Mikael Andersson vid Transportstyrelsen betonar att varje anmälan granskas noggrant för att utesluta andra orsaker och att den som berörs alltid får möjlighet att yttra sig.
Samtidigt har återkallelser efter rattfylleri och drograttfylleri minskat, något Andersson menar sannolikt beror på att polisen genomfört färre alkohol- och drogkontroller på vägarna.