Matpriserna i Sverige stod stilla i oktober, både för livsmedel och för hela sortimentet. Enligt Matpriskollen, som granskar svenska matpriser, beror stabiliteten på ett intensivt priskrig mellan butikerna.
Just nu läser andra
”Det här är något vi aldrig sett tidigare. Att man dumpar priser på det här sättet är unikt”, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.
Chokladbollar för halva priset – ett tecken på priskriget
För bara två veckor sedan kostade en ask Delicatobollar 22 kronor, men nu kan de hittas för så lite som 9,90 kronor i vissa affärer. Mazur påpekar att detta är ett resultat av den aggressiva prissänkningen som pågår, skriver TV4 Nyheterna.
”För oss konsumenter är det fantastiskt – passa på att fynda. Jag hörde just att chokladbollarna är slutsålda i flera butiker”, säger han.
Lågpriskedjor driver på priskriget
Mazur förklarar att en stor del av prissänkningen beror på att lågpriskedjorna, som Willys och Lidl, sänkt sina priser för att konkurrera om kunderna. Oktober är också månaden då PRO genomför sin årliga prisundersökning, vilket skapar extra tryck på butikernas priser.
”Fokus på priserna är extremt just nu. Lågpriskedjorna har haft framgång, och nu vill ingen annan riskera att höja priser. Snarare sänker alla för att hänga med”, säger Mazur.
Bär och kött dyrt – men många varor blir billigare
Läs också
Trots de låga priserna på många varor, så ökade priserna på vissa produkter under oktober. Bärpriserna steg med 7,9 procent, där lingon var den största boven med en prisökning på hela 20 procent. Även nötkött och kaviar såg en liten ökning på 0,6 procent.
Andra varor som gick ned i pris var frukt (-1,2%), messmör (-1,0%) och frysta grönsaker (-0,7%). Det är särskilt citrusfrukter som brukar bli billigare under hösten, och flera grönsaker, som pumpa och gurka, har också sjunkit i pris.
Priskrig påverkar messmöret
En stor anledning till prissänkningen på messmör är att Willys och ICA Maxi kraftigt reducerat priserna på produkten. Den 450-grams förpackningen av messmör är med i PRO-undersökningen, vilket innebär att lågpriserna drivits fram av konkurrenssituationen i priskriget.
Det är tydligt att den nuvarande marknaden gynnar konsumenterna, med låga priser på ett brett sortiment.