Människans fascination för rymden sträcker sig över generationer och har format berättelser, vetenskap och barndomsdrömmar.
Just nu läser andra
Sedan de första astronauterna landade på Månen för över 50 år sedan har otaliga barn föreställt sig att en dag få vara med på den resan.
Nu erbjuder NASA allmänheten ett symboliskt sätt att delta i nästa kapitel av månutforskningen.
Förnyad månsatsning
Mediet noterar att endast 12 personer någonsin har gått på Månen – och ingen sedan de tidiga Apollo-åren. Under de senaste årtiondena har utforskningen främst skett med robotuppdrag.
NASA vill ändra detta med Artemis II, planerad till april 2026.
Uppdraget ska skicka fyra astronauter på en tio dagar lång resa runt Månen när myndigheten förbereder sig för framtida landningar.
Läs också
Bland besättningen finns Christina Koch, som väntas bli den första kvinnan att sätta fot på månens yta i senare faser av Artemis-programmet.
En chans att vara med
För att låta allmänheten komma närmare detta historiska steg bjuder NASA in alla att skicka sitt namn till Månen ombord på Orion-farkosten.
Det är en symbolisk gest, men avsedd att få deltagarna att känna sig delaktiga i uppdraget.
elEconomista.es rapporterar att namnen lagras på ett SD-minneskort som placeras i farkosten inför uppskjutningen. Registreringen är enkel och kostnadsfri.
Deltagare går in på NASA:s särskilda webbplats, skriver in sitt fullständiga namn och väljer en fyrsiffrig PIN-kod.
Läs också
NASA uppmanar att PIN-koden är unik och inte kan återställas, så den måste förvaras säkert.
Så går det till
När formuläret har skickats in genererar NASA automatiskt ett digitalt ”boardingkort” som kan laddas ner som minne.
Kortet bekräftar att deltagarens namn kommer att följa med på uppdraget.
Registreringen är öppen fram till den 21 januari 2026, inför den planerade uppskjutningen från Kennedy Space Center.
Initiativet följer liknande kampanjer kopplade till månsonder och VIPER-rovern, som samlat in miljontals namn.
Läs också
elEconomista.es noterar att dessa satsningar har blivit ett kännetecken för NASA för att engagera människor världen över i rymdens stora milstolpar.
Källor: elEconomista.es