Startsida Bilar Tom köpte en begagnad Skoda och körde över 100.000 kilometer:...

Tom köpte en begagnad Skoda och körde över 100.000 kilometer: När bilen gav upp avslöjades en obehaglig hemlighet

Mekaniker hælder olie på bil / mechanic refilling oil
Shutterstock.com

Det som först verkade vara ett helt vanligt bilköp utvecklade sig till en dyr läxa – och en upptäckt Tom sent kommer att glömma.

Just nu läser andra

När Tom för drygt tre år sedan satte sig bakom ratten i sin begagnade Skoda Superb kändes köpet fullt rimligt.

Bilen var fyra år gammal, hade rullat 119.000 kilometer och priset låg i den mer överkomliga delen av skalan.

Under de följande åren körde han ytterligare över 100.000 kilometer, innan bilen till slut gav upp. Orsaken visade sig vara ett havererat AdBlue-system.

Det rapporterar Iltalehti.

AdBlue-systemet i fokus

AdBlue är ett obligatoriskt system i moderna dieselbilar och används för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider.

Läs också

Systemet fungerar genom att en särskild vätska tillsätts i avgaserna och omvandlar de farliga ämnena till ofarliga komponenter.

När systemet slutade fungera i Toms bil landade verkstadsnotan på 788 euro. Han ansåg att bilhandlaren som sålt bilen bar ansvaret.

Oenigheten växer

Tom menade att felet inte kunde beskrivas som normal förslitning.

Enligt honom hade en slang i systemet spruckit på grund av frost, och han valde därför att ta ärendet vidare till Konsumenttvistenämnden.

Bilhandlaren stod fast vid att bilen var i gott skick vid försäljningen och hävdade att skadan berodde på helt vanlig åldersrelaterad förslitning.

Läs också

Enligt handlaren måste man räkna med att en bil som gått så långt förr eller senare behöver kostsamma reparationer.

Konsumenttvistenämndens bedömning

Nämnden behövde ta ställning till var gränsen går mellan fel som säljaren ansvarar för och sådant som helt enkelt är en del av att äga en begagnad bil.

Efter att ha gått igenom bilens historik och verkstadsfakturan kom de fram till att kostnaderna inte kunde anses orimliga.

Slutsats

Nämnden bedömde att det handlade om normal förslitning, och Tom hade därför inget krav på ersättning. Bilhandlaren friades från ansvar, och Tom fick själv stå för reparationskostnaden.

Lärdom för bilköpare

Fallet visar tydligt att det alltid finns en risk när man köper en begagnad bil.

Läs också

Även om priset verkar bra och bilen ser välskött ut, kan dyra fel dyka upp betydligt snabbare än väntat.

När man köper begagnat behöver man vara förberedd på att dolda svagheter kan göra sig påminda långt tidigare än man hoppas.

Ads by MGDK