För många elbilsägare är övergången till eldrift en besvikelse. En ny stor undersökning visar att flera välkända bilmärken får bottenbetyg av sina egna kunder – inte på grund av räckvidd, utan för att tekniken strular.
Just nu läser andra
Det har länge varit ett vanligt antagande att problem med elbilar främst rör räckvidd och laddtid. Men i den senaste undersökningen från analysföretaget Uscale, med över 5 000 elbilsägare från Tyskland, Österrike och Schweiz, framträder en helt annan bild: det är tekniken som får många att ångra sitt bilköp, rapporterar Carup.
Ett återkommande klagomål bland förare av de sämst rankade märkena handlar om appar som inte fungerar, laddning som aldrig startar och bilsystem som reagerar långsamt. Denna typ av användarproblem tycks väga tyngre än den tekniska förbättring som ändå skett på andra håll. En majoritet – 75 procent – uppger att deras bil kan snabbladdas med minst 150 kW, och hälften klarar nu över 40 mil på en laddning, jämfört med 38 procent året innan.
Trots detta rasar flera stora märken i kundernas ögon. Peugeot och Opel hör till undersökningens största förlorare – 58 respektive 56 procent av deras förare säger att de inte skulle rekommendera märket till andra. MG, Fiat, Smart och Renault får också låga betyg.
Även tillverkare som vanligtvis betraktas som pålitliga får se sig kritiserade. Audi, trots sin premiumprofil, får endast tummen upp av 37 procent av förarna, medan 29 procent uttryckligen avråder från märket. Volvos elbilsägare är inte mycket mer nöjda: 23 procent skulle inte rekommendera sitt val. De främsta invändningarna är hög förbrukning och instabil programvara.
Cupra, Mercedes och Mini brottas också med ett sviktande förtroende från sina användare. Mercedes hyllas visserligen för gränssnitt och mjukvara, men modeller som EQA och EQB får kritik för bristande räckvidd. Minis förbättringar syns främst i nya modeller – äldre varianter drar ner snittet. Volkswagen har gjort framsteg med ID.7, men programvaran och ruttplaneringen är fortsatt svaga.
Läs också
Samtidigt har andra märken lyckats vinna användarnas förtroende. Xpeng, en kinesisk tillverkare, toppar listan med 81 procent nöjda kunder – före Tesla, Porsche, Polestar och BMW. Porsches modeller får särskilt beröm för sin snabbladdning, medan Polestar imponerar med ruttplanering och användargränssnitt, trots hög förbrukning. Tesla behåller sin plats i toppen men tappar mark, delvis på grund av Elon Musks kontroversiella utspel.
Bland uppstickarna noteras även Ford med sin Explorer, NIO för mjukvara och uppkoppling, samt Škoda, som med sin Elroq förbättrat sig på flera punkter trots appproblem. BYD får högt betyg för mjukvara men kritiseras för laddningshastigheten.
Så hur mäts detta? I undersökningen har förarna betygsatt sina bilar på en skala från 0 till 10, där 0 innebär att man starkt avråder från märket och 10 att man gärna rekommenderar det. Betyg 9–10 klassas som ”ambassadörer”, medan 0–6 räknas som ”kritiker”. Ju större det röda fältet är i analysen, desto fler förare ångrar sitt val.
Uscale noterar att elbilar generellt blivit bättre – men också att förväntningarna har stigit kraftigt. Det räcker inte längre med lång räckvidd och snabb laddning. Förare vill ha stabil mjukvara, fungerande appar och sömlös användning. Alla märken klarar inte den nivån.